Rola benefitów pracowniczych w budowaniu zadowolenia i redukcji rotacji pracowników
O dużej rotacji pracowników mówi się wówczas, gdy na stanowiskach w danym zakładzie często zmieniają się zatrudnieni. Zaczynają wykonywać obowiązki, by w krótkim czasie z nich zrezygnować lub zostać zwolnionym. Mierzenie poziomu rotacji personelu daje odpowiedź między innymi na pytanie, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo. Skoro pracownicy mają obiekcje co do tego, by w nim pozostać, to znak, że nie działa poprawnie, co może odbić się na jego sytuacji finansowej.
Braki w zespole pracowniczym są często dotkliwie odczuwalne, a firma może stracić nawet część klientów i płynność, jeśli cierpi na niedostatek personelu. Da się temu zapobiegać i naprawić błąd, jeśli odkryje się, co powoduje ucieczkę pracowników. Być może problemem jest brak benefitów oczekiwanych przez podwładnych lub oferowanie nie takiego systemu motywacji, jaki byłby dopasowany do ich potrzeb.
Benefity pracownicze jako narzędzie motywacyjne
Benefity pracownicze dobrane do systemu motywacyjnego występującego w danym zakładzie to ogół świadczeń, jakie pracownik może otrzymać w toku zatrudnienia. Będą one działać w sposób poprawny, motywując do większego zaangażowania w wykonywane obowiązki zawodowe oraz zwiększały ich lojalność względem pracodawcy, jeśli zostaną dopasowane do zmian zachodzących w potrzebach zatrudnionych.
Jak dostosować ofertę benefitów do potrzeb pracowników i branży
Pracodawcy, którzy walczą z rotacją pracowników i chcieliby wdrożyć lepszą ofertę benefitów, zastanawiają się, jak to zrobić. Na początek przedsiębiorca powinien sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
- kim są pracownicy i jaką pracę wykonują,
- co ułatwiłoby im wykonywanie zadań służbowych,
- czego potrzebują i jakie potrzeby sygnalizują,
- co sprawia im największy problem w pracy,
- jakie są ich zainteresowania,
- z jakimi problemami się zmagają – nie tylko na gruncie zawodowym.
Odpowiedzi na tak postawione pytania pozwalają na określenie ram systemu świadczeń pozapłacowych. Warto też po prostu zapytać podwładnych, jakie mają zapatrywania co do przyszłego kształtu benefitów. W tym celu można stworzyć np. anonimową ankietę. Dzięki temu pracownicy mają szansę wypowiedzenia się i zwiększenia swojego zadowolenia z pracy oraz ogólnej satysfakcji z miejsca, w jakim się znajdują. Pracodawca może w ten sposób okazać, że zdanie podwładnych rzeczywiście ma znaczenie, jeśli rzecz jasna weźmie ich sugestie pod uwagę.
Jak programy wellness i opieki zdrowotnej wpływają na zadowolenie pracowników
Darmowa opieka medyczna, karnety na zajęcia sportowe, a także wsparcie psychologiczne to tylko wybrane z wielu benefitów, jakie są pożądane przez pracowników. Na ich zadowolenie wpływa również możliwość uczestniczenia w różnego rodzaju szkoleniach rozwojowych. Odpowiednia motywacja jest w stanie zdziałać cuda i zbudować kapitał ludzki, który będzie korzystny dla firmy. Obecnie pracownicy wysoko cenią sobie możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, korzystanie z pakietów medycznych w zakontraktowanych przychodniach, ale i dostęp do platform e-learningowych czy karty sportowe.
Pracodawca powinien doceniać zatrudnionych – słownie, poprzez wybór np. pracownika miesiąca, czy poprzez budowanie przyjaznej atmosfery w firmie. Sprzyja to zdrowym kontaktom pomiędzy zatrudnionymi i ich bezpośrednimi przełożonymi.
Można zaoferować im imprezy integracyjne, np. warsztaty jogi czy wyjazd do spa, by pracownicy mogli odpocząć i zarazem lepiej się ze sobą porozumiewać.
Jak benefity pracownicze kształtują atmosferę i identyfikację z firmą?
Nawet 3 na 4 przedsiębiorców przyznaje pracownikom dodatkowe świadczenia, a benefity wpływają na zwiększanie lojalności podwładnych. Wpływają na lepszą ich identyfikację z firmą oraz kształtują pozytywny wizerunek marki. Pozapłacowe benefity okazują się korzystne dla pracowników i pracodawcy. Jak to możliwe?
Dla pracowników sprawa jest prosta, ponieważ prócz wynagrodzenia mogą otrzymać szereg świadczeń, jak ubezpieczenie medyczne i na życie, karty sportowe czy też elastyczny czas wykonywania obowiązków. Natomiast jak to możliwe, że pozapłacowe świadczenia są korzystne dla pracodawcy? Są jednym z działań, które aktywnie kształtują jego markę, tzw. employer branding. Jego inwestycje podejmowane w zakresie kapitału ludzkiego powodują, że jest on postrzegany jako atrakcyjny pracodawca, u którego wielu chciałoby się zatrudnić. W ten sposób może zatrzymać najlepszych pracowników – doskonale wyszkolonych specjalistów. Nie ponosi kosztów zatrudniania kolejnych osób i prowadzenia procesu rekrutacyjnego.
W jaki sposób ocenić wpływ benefitów pracowniczych na zadowolenie i rotację pracowników
Dobrze funkcjonujący system benefitów pracowniczych powinien doprowadzić do pełnego zadowolenia zatrudnionych i zredukować problem rotacji. Wszystko to przekłada się następnie na szeroko rozumiany sukces przedsiębiorstwa, również, a może przede wszystkim, na polu finansowym.
Jeśli pracujące w danej firmie osoby są zadowolone z warunków zatrudnienia, nie tylko z wynagrodzenia, ale i z atmosfery czy właśnie z dodatkowych benefitów, stają się pracownikami bardziej lojalnymi i zaangażowanymi w obowiązki. Są oddani swojemu przedsiębiorstwu i mają lepszą motywację, by sukcesywnie podnosić kompetencje zawodowe. Mają poczucie zainteresowania ze strony pracodawcy. Jeśli mogą korzystać z konkretnych benefitów, czyli takich świadczeń, jakich oczekują i jakie sygnalizowali przełożonym, będą wiedzieć, że ci troszczą się o ich komfort w miejscu wykonywania obowiązków.