Polskie Porty Lotnicze (PPL), które od 2018 r. są właścicielem lotniska w Radomiu, opublikowały statystyki za pierwszy miesiąc jego działalności w 2025 r. Liczba pasażerów portu Warszawa-Radom spadła o 50 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W styczniu w Radomiu odprawiono zaledwie 3,2 tys. podróżnych. Oznacza to, że przez cały miesiąc pasażerów było tam mniej niż na lotnisku Warszawa-Modlin odprawiano tylko w ciągu jednego styczniowego dnia. I to biorąc pod uwagę cięcia rozkładu wprowadzone przez Ryanaira.
Z lotniska w Radomiu regularnie operują tylko Polskie Linie Lotnicze LOT na trasie do Rzymu oraz Wizz Air na trasie do Larnaki na Cyprze. Na Cypr samoloty odlatują w środy i niedziele, a do Włoch we wtorki i soboty. W poniedziałki, czwartki i piątki terminal lotniska Warszawa-Radom świeci zupełnymi pustkami. Po tym, jak węgierskie linie lotnicze ogłosiły zawieszenie trasy na Cypr od 26 marca do 1 czerwca, radomski terminal będzie pusty aż przez pięć dni w tygodniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wizz Air tłumaczy decyzję o zawieszeniu trasy z Radomia
"Wizz Air stale monitoruje wydajność swoich tras, aby zapewnić najniższe możliwe ceny na najbardziej popularnych kierunkach. Zgodnie z przyjętą praktyką, Wizz Air optymalizuje swoją siatkę połaczeń na podstawie wyników tych analiz. Ponieważ trasa Radom – Larnaka została zawieszona od 26 marca do 1 czerwca, przepustowość tej trasy zostanie wykorzystana na innych kierunkach z Larnaki" - poinformowało biuro prasowe Wizz Air w odpowiedzi na pytania money.pl.
Dodano, że "wszyscy pasażerowie, których to dotyczy, zostali poinformowani o zmianach z wyprzedzeniem i otrzymali alternatywne opcje podróży, a także możliwość pełnego zwrotu pieniędzy w formie pierwotnej płatności lub kredytu Wizz".
Warszawa-Radom potrzebuje 2 mln pasażerów
W całym 2024 r. lotnisko Warszawa-Radom obsłużyło 113 tys. pasażerów. Od początku działalności, czyli od kwietnia 2023 r., z portu tego skorzystało łącznie 220 tys. podróżnych.
Przyjmuje się, że próg rentowności dla lotniska regionalnego to 2 mln pasażerów rocznie. Jeszcze w trakcie budowy pod koniec 2021 r. były dziś wiceprezes PPL Stefan Świątkowski w rozmowie z fly4free.pl zapowiadał, że radomskie lotnisko ma osiągnąć liczbę 1 mln pasażerów w ciągu 2-3 lat od otwarcia, czyli nawet w 2025 r. Jednak dotychczasowe wyniki, które osiąga lotnisko Warszawa-Radom, odsuwają tę perspektywę znacznie dalej.
Jeśli zaufać prognozom Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, to nawet w 2060 r. lotnisko Warszawa-Radom nie osiągnie progu miliona pasażerów rocznie. Zgodnie z nimi, za 35 lat port ten odprawi 800 tys. pasażerów.
Jak wyliczał wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, od ponownego otwarcia w kwietniu 2023 r. do końca października 2024 r. lotnisko Warszawa-Radom przyniosło stratę w wysokości 61,4 mln zł.
- W Radomiu zbudowano lotnisko "na wypasie", więc trudno oczekiwać, że zostanie teraz kolejny raz zamknięte albo powstanie tam wielka Biedronka. Tyle było narzekania na port w Modlinie i jego straty, a tymczasem dwa lata działalności Radomia przebiły już skumulowaną stratę tego drugiego portu. Z przyczyn politycznych zafundowaliśmy sobie lotnisko trwale nierentowne - mówił Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z money.pl.
Rekordowy rok na lotniskach. 59,5 mln pasażerów
Jak wyliczał serwis rynek-lotniczy.pl, w 2024 r. gorsze wyniki przewozowe od lotniska Warszawa-Radom osiągnęły tylko porty lotnicze Zielona Góra-Babimost (83 tys. pasażerów) i Olsztyn-Mazury (72 tys.). Zajmujący czwarte miejsce od końca port Bydgoszcz-Szwederowo odprawił 370 tys. podróżnych.
Port lotniczy Warszawa-Modlin zakończył ubiegły rok wynikiem prawie 2,8 mln pasażerów. Mimo tąpnięcia o 45 proc. w styczniu po wprowadzonych przez Ryanaira cięciach siatki połączeń, nadal odprawił w ciągu jednego miesiąca niemal tyle samo pasażerów (111 tys.), co lotnisko w Radomiu przez cały rok. Wszystkie lotniska w kraju zamknęły 2024 r. łącznym wynikiem 59,5 mln pasażerów.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl