Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Bezlitosne statystyki lotniska w Radomiu. Najgorsze miesiące dopiero przed nim

37
Podziel się:

W styczniu lotnisko Warszawa-Radom odprawiło zaledwie 3 tys. podróżnych, czyli o połowę mniej niż rok wcześniej. Teraz, gdy Wizz Air zawiesi do czerwca trasę do Larnaki na Cyprze, zbudowane za ponad 880 mln zł lotnisko będzie zupełnie puste przez pięć dni w tygodniu.

Bezlitosne statystyki lotniska w Radomiu. Najgorsze miesiące dopiero przed nim
Lotnisko Warszawa-Radom świeci pustkami. Wkrótce zostanie z tylko jedną trasą (East News, Filip Naumienko/REPORTER)

Polskie Porty Lotnicze (PPL), które od 2018 r. są właścicielem lotniska w Radomiu, opublikowały statystyki za pierwszy miesiąc jego działalności w 2025 r. Liczba pasażerów portu Warszawa-Radom spadła o 50 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W styczniu w Radomiu odprawiono zaledwie 3,2 tys. podróżnych. Oznacza to, że przez cały miesiąc pasażerów było tam mniej niż na lotnisku Warszawa-Modlin odprawiano tylko w ciągu jednego styczniowego dnia. I to biorąc pod uwagę cięcia rozkładu wprowadzone przez Ryanaira.

Z lotniska w Radomiu regularnie operują tylko Polskie Linie Lotnicze LOT na trasie do Rzymu oraz Wizz Air na trasie do Larnaki na Cyprze. Na Cypr samoloty odlatują w środy i niedziele, a do Włoch we wtorki i soboty. W poniedziałki, czwartki i piątki terminal lotniska Warszawa-Radom świeci zupełnymi pustkami. Po tym, jak węgierskie linie lotnicze ogłosiły zawieszenie trasy na Cypr od 26 marca do 1 czerwca, radomski terminal będzie pusty aż przez pięć dni w tygodniu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaczynał od śpiworów i Malucha. Dziś 4F jest globalną marką sportową. Igor Klaja w Biznes Klasie

Wizz Air tłumaczy decyzję o zawieszeniu trasy z Radomia

"Wizz Air stale monitoruje wydajność swoich tras, aby zapewnić najniższe możliwe ceny na najbardziej popularnych kierunkach. Zgodnie z przyjętą praktyką, Wizz Air optymalizuje swoją siatkę połaczeń na podstawie wyników tych analiz. Ponieważ trasa Radom – Larnaka została zawieszona od 26 marca do 1 czerwca, przepustowość tej trasy zostanie wykorzystana na innych kierunkach z Larnaki" - poinformowało biuro prasowe Wizz Air w odpowiedzi na pytania money.pl.

Dodano, że "wszyscy pasażerowie, których to dotyczy, zostali poinformowani o zmianach z wyprzedzeniem i otrzymali alternatywne opcje podróży, a także możliwość pełnego zwrotu pieniędzy w formie pierwotnej płatności lub kredytu Wizz".

Warszawa-Radom potrzebuje 2 mln pasażerów

W całym 2024 r. lotnisko Warszawa-Radom obsłużyło 113 tys. pasażerów. Od początku działalności, czyli od kwietnia 2023 r., z portu tego skorzystało łącznie 220 tys. podróżnych.

Przyjmuje się, że próg rentowności dla lotniska regionalnego to 2 mln pasażerów rocznie. Jeszcze w trakcie budowy pod koniec 2021 r. były dziś wiceprezes PPL Stefan Świątkowski w rozmowie z fly4free.pl zapowiadał, że radomskie lotnisko ma osiągnąć liczbę 1 mln pasażerów w ciągu 2-3 lat od otwarcia, czyli nawet w 2025 r. Jednak dotychczasowe wyniki, które osiąga lotnisko Warszawa-Radom, odsuwają tę perspektywę znacznie dalej.

Jeśli zaufać prognozom Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, to nawet w 2060 r. lotnisko Warszawa-Radom nie osiągnie progu miliona pasażerów rocznie. Zgodnie z nimi, za 35 lat port ten odprawi 800 tys. pasażerów.

Jak wyliczał wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, od ponownego otwarcia w kwietniu 2023 r. do końca października 2024 r. lotnisko Warszawa-Radom przyniosło stratę w wysokości 61,4 mln zł.

- W Radomiu zbudowano lotnisko "na wypasie", więc trudno oczekiwać, że zostanie teraz kolejny raz zamknięte albo powstanie tam wielka Biedronka. Tyle było narzekania na port w Modlinie i jego straty, a tymczasem dwa lata działalności Radomia przebiły już skumulowaną stratę tego drugiego portu. Z przyczyn politycznych zafundowaliśmy sobie lotnisko trwale nierentowne - mówił Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z money.pl.

Rekordowy rok na lotniskach. 59,5 mln pasażerów

Jak wyliczał serwis rynek-lotniczy.pl, w 2024 r. gorsze wyniki przewozowe od lotniska Warszawa-Radom osiągnęły tylko porty lotnicze Zielona Góra-Babimost (83 tys. pasażerów) i Olsztyn-Mazury (72 tys.). Zajmujący czwarte miejsce od końca port Bydgoszcz-Szwederowo odprawił 370 tys. podróżnych.

Port lotniczy Warszawa-Modlin zakończył ubiegły rok wynikiem prawie 2,8 mln pasażerów. Mimo tąpnięcia o 45 proc. w styczniu po wprowadzonych przez Ryanaira cięciach siatki połączeń, nadal odprawił w ciągu jednego miesiąca niemal tyle samo pasażerów (111 tys.), co lotnisko w Radomiu przez cały rok. Wszystkie lotniska w kraju zamknęły 2024 r. łącznym wynikiem 59,5 mln pasażerów.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(37)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
NKL
2 tyg. temu
Pomnik głupoty PiSu. Nie jedyny.
Nuca
2 tyg. temu
Dzieło Suskiego i Bielana. Tak się kończy partyjne chciejstwo.
misiek
1 tyg. temu
fajnie się pośmiać, tylko czemu za to płacę?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Tak to widze
2 tyg. temu
Czyżby Suski przestal latać?
marek
2 tyg. temu
No, Suski, wyskakuj z kasy, żeby pokryć straty!
123
1 tyg. temu
To nie ważne, że nikt nie lata. Ważne, że co miesiąc jest przelew za kręcenie się tam i udawanie pracownika tego przybytku.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (37)
Bac123
1 tyg. temu
No trudno, żeby statystyki były lepsze, jak zostało raptem jedno połączenie. Może całkiem zlikwidujcie loty i napiszcie, że od miesiąca nie odprawiono nikogo.
dfV
1 tyg. temu
Jak mozna otworzyć lotnisko bez dojazdu kolejowego???!!!! Ten kto to wymyślił powinnien miec zarzuty. Nikt nie będzie jechał z przesiadkami kilka godzin z warszawy bo w tyle to sie doleci juz za granicę. Dlatego nie ma klientów i tylko dlatego. Ale jak by był bezpośredni pociąg z wawy to moze by funkcjonowało.
Mucek
1 tyg. temu
Dlaczego nie ma stamtąd rejsów do Paryża czy Londynu, które z Okęcia są kilka razy dziennie i chyba ZAWSZE pełne, chociaż tanio nie jest? Nie da się na Luton czy nawet do Charleroi za pół tej ceny? Nie można latać z Radomia w cenach warszawskich przecież. Nazwa lotniska (kto to wymyślił????) nic tu nie pomoże. Dlaczego nie ma rejsów tak ustawionych, żeby można było wylecieć i wrócić tego samego dnia? No i ile kosztuje parkowanie samochodu przy tym lotnisku? Tak jak na Okęciu - 3 stówy za dobę? Może zróbcie 4, żeby było jeszcze bardziej prestiżowo?
bunkier
1 tyg. temu
A tymczasem w krainie demokracji 🤣🇵🇱👽 w Grenoble granat eksplodował sam w restauracji pozostawiając 14 osób rannych. Unia Europejska donosi że mógł być nieświeży a knajpa była vegańska. W Monachium samochód sam wjechał w tłum - 15 rannych. Prezydent Estonii Bilibambam Mikkelsen oświadczył że propozycja pokoju na wschodzie wysunięta przez Trumpa to czarny dzień dla Europy. Unia Europejska poprawią iż jak już jest to dzień afroamerykański i rzeczywiście utrata 1/3 dochodu będzie wymagać kreatywnych zachowań. A także. Chłopiec idąc przez pole chwycił za telefon gdyż ujrzał concordy pasące się w rowie. W pojedynku sztucznej inteligencji amerykańskiej i chińskiej po serii pytań z zakresu fizyki oraz filozofii oraz pytaniu dodatkowym do kogo należy Tajwan zwyciężyła - uwaga🥁🥁🥁 - tak, amerykańska - orzekli sędziowie!! Jak donoszą korespondenci Money pl Ursula Najjaśniejsza z Ursula ogłasza potężny plan budowy czterech fabryk AI: w Berlinie, Hamburgu, Frankfurcie Monachium. Nabór na staff sprzątający rusza w Szczecinie, Wrocławiu i Poznaniu w czerwcu. Analitycy Money pl spekulują iż sztuczna inteligencja produkowana w zakładach będzie sprzedawana na wschód wiadrami.
misiek
1 tyg. temu
fajnie się pośmiać, tylko czemu za to płacę?
...
Następna strona