Już dawno w grudniu nie spadło w Polsce tyle śniegu. Niż Brygida przyniósł ze sobą niezwykle intensywne opady, zdaniem meteorologów największe od lat – miejscami spadło nawet powyżej 30 cm śniegu.
Kiedy zaczyna się odśnieżanie dróg?
Perspektywa białej zimy na pewno cieszy. Śnieżna aura to raj dla dzieci i miłośników jazdy na nartach, także biegowych. Nie wszyscy jednak z takim zadowoleniem przyjmują kolejne centymetry białego puchu. Intensywne opady stają się udręką dla kierowców. Jazda po zaśnieżonych drogach sprzyja powstawaniu korków oraz kolizjom.
W śnieżne dni z ust niemal wszystkich kierowców pada legendarne już zdanie: "Zima znów zaskoczyła drogowców!". Tymczasem, jak przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w trakcie opadów służby jedynie mogą łagodzić skutki gromadzenia się śniegu na ulicach. Dopiero po ich całkowitym ustaniu zabierają się za jego pełne usunięcie. W zależności od intensywności opadów może to potrwać do czterech godzin, a w przypadku błota pośniegowego do sześciu.
GDDKiA odpowiada za utrzymanie prawie 18 tys. km dróg krajowych. A to zaledwie kilka procent spośród wszystkich dróg i ulic w Polsce. Warto pamiętać, że poszczególnymi odcinkami administrują różne podmioty. I tak, na drogach wojewódzkich są to zarządy dróg wojewódzkich, a w miastach samorządy, które z kolei zlecają zadania miejskim spółkom lub prywatnym firmom.
Wydajna praca = profesjonalny sprzęt
Pewne jest, że aby utrzymywanie dróg było skuteczne i dostarczało jak najmniej problemów kierowcom, służby muszą dysponować niezawodnym sprzętem wysokiej klasy. Taki w swojej ofercie ma Aebi Schmidt Group. To ceniony na świecie producent sprzętu wykorzystywanego do zimowego i letniego utrzymania dróg, pozostałych szlaków komunikacyjnych, a także m.in. płyt lotnisk.
Oferta firmy przeznaczona jest dla służb drogowych, komunalnych oraz przedsiębiorców. Aebi Schmidt zapewnia kompleksowe rozwiązania, które są dla nich wsparciem w całorocznych pracach związanych z utrzymaniem dróg.
W walce z intensywnymi opadami śniegu pomogą m.in. wydajne pługi odśnieżne SNK. To maszyny, które doskonale sprawdzają się przy błocie pośniegowym i mokrym śniegu. Ich konstrukcja poradzi sobie jednak w każdych warunkach, także ze śniegiem sypkim. Co więcej, listwy zgarniające nie pozostawiają ścinków metalu, które mogłyby przebić oponę.
Pług SNK dostępny jest w różnych rozmiarach. Można go zamontować na pojazdach o wąskim rozstawie kół, ciągnikach komunalnych i rolniczych, samochodach ciężarowych oraz pojazdach Unimog. Pług ma kompaktowy kształt i lekką konstrukcję. Co ważne, sprzęt pracuje niezwykle cicho, dzięki czemu jego eksploatacja w mieście nie jest uciążliwa.
Po co nam pług SNK? Szybkie i precyzyjne zgarnięcie śniegu z drogi to podstawa. Bez tego nie można zacząć posypywania solą. W przeciwnym wypadku powstaje błoto pośniegowe, które przy spadku temperatury poniżej -12°C, a z takimi temperaturami mieliśmy ostatnio do czynienia nocą w niektórych częściach kraju, może zamarznąć. Technologia pługu SNK wychodzi temu wyzwaniu naprzeciw.
Mniej soli na drogach
Skoro o posypywaniu mowa, to kolejnymi maszynami w ofercie Aebi Schmidt, które zimą stają się nieocenionym wsparciem dla służb porządkowych, są posypywarki Stratos. To urządzenia, które doskonale radzą sobie z gołoledzią.
Posypywarki dostępne są w wariantach o różnych pojemnościach zbiorników, przystosowanych do zabudowy na większości typów samochodów ciężarowych.
Zastosowane tu systemy elektroniczne zapewniają odpowiednią gęstość i równomierność posypywania. Co więcej układ ThermoLogic optymalizuje i redukuje ilość zużywanej soli. Lepsze jej wykorzystanie to nie tylko konkretne oszczędności finansowe, ale też dbałość o środowisko naturalne.
Chodniki oraz ścieżki zawsze dostępne
Jak szacuje GUS, w 2021 roku aż 60 proc. aktywnych Polaków jeździło na rowerze. Co więcej, 79 proc. gospodarstw domowych było w posiadaniu przynajmniej jednego roweru, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu do deklaracji z 2016 r. Rowerzyści poruszają się dziś po stale zwiększającej się liczbie dróg dla rowerów, specjalnie wydzielonych pasach, kontrapasach, ulicach rowerowych czy ciągach pieszo-rowerowych. Coraz liczniej robią to także zimą.
Do utrzymania chodników oraz ścieżek rowerowych: ich odśnieżania, posypywania, zamiatania czy zraszania świetnie sprawdza się pojazd wielofukcyjny Flexigo 150. Kompaktowe wymiary, duża moc silnika oraz stały napęd 4x4 zapewniają bezpieczną i wydajną pracę oraz manewrowanie nawet w najtrudniejszych warunkach.
Konstrukcja Flexigo 150 umożliwia założenie szerokiej gamy osprzętu roboczego do całorocznego utrzymywania dróg. Urządzenie nie tylko znakomicie poradzi sobie z zamiataniem i odśnieżaniem ulic czy ścieżek rowerowych, ale też sprawdzi się przy ich szorowaniu, podlewaniu drzew i roślin, koszeniu terenów zielonych, mulczowaniu trawników czy podczas transportu. Zaawansowana technologia ogranicza hałas i wibracje w czasie pracy, co wpływa na większy komfort użytkowania sprzętu.
Więcej kompleksowych rozwiązań do utrzymywania dróg można znaleźć na stronie producenta.
Partnerem jest Aebi Schmidt Group