"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościnią najnowszego odcinka jest Alina Sztoch, prezeska firmy Kubota.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Białe skarpetki i klapki. Co w ogóle oznacza "Kubota"?
– Zadbane pole ryżowe. Tak, jestem prezeską firmy, której nazwa brzmi "zadbane pole ryżowe". Dziwnie się losy układają. No, nie ma to sensu. Myślę, że to ładnie się wpisuje w ten absurd, który cały czas towarzyszy marce, za który też klienci kochają Kubotę – mówi Alina Sztoch.
Wewnętrzne badania spółki wykazały, że rozpoznawalność marki wśród Polaków wynosi aż 70 procent, a wszystko zaczęło się ponad 30 lat temu.
Korzenie klapek Kubota sięgają początków lat 90. Ówcześni właściciele marki sprowadzili pierwszą partię towaru zamówionego w Azji i sprzedawali na straganach, targach i stadionach. Alina Sztoch nie ukrywa, że o sukcesie marki zdecydował przypadek.
Wiesław Michalski miał przebłysk geniuszu, znalazł klapkowego złotego Graala. Myślę, że można by było napisać dysputę doktorską, dlaczego akurat te klapki Polacy sobie upodobali – bo są lekkie, chodzi się jak po chmurce, mają śmieszny odgłos, krzywy napis. Przypadek totalny – opowiada.
Dzisiejsza spółka Kubota reaktywowała markę z lat 90. Za współczesnym sukcesem stoi m.in. Alina Sztoch, a wśród inwestorów jest m.in. rodzina Michalskich.
Firma ma w planach także ekspansję zagraniczną
Jeszcze kilka lat temu białe skarpetki i klapki kojarzyły się z obciachem. Dziś według Aliny Sztoch jest wręcz przeciwnie. – My w zasadzie nie chcemy wypuszczać ludzi z naszego sklepu bez skarpet – mówi. Czyli jak bierzesz klapki, to i skarpety? – Tak. Chcemy, żeby to się wpisało w kanon mody w Polsce już na stałe. I chcemy do tego przyłożyć rękę – opowiada.
Dziś firma to jeden z najbardziej rozpoznawalnych importerów klapek w Polsce. Spółka notowana jest na rynku New Connect. Swoje towary wciąż sprowadza w większość z Azji, w Polsce nadrukowuje m.in. wybrane wzory i logo.
Przychody za cały 2023 r. wyniosły 21,7 mln zł, a zysk netto 2,04 mln zł, co w porównaniu z rokiem poprzednim stanowi wzrost o ok. 176 proc. (dane finansowe będą podlegać jeszcze badaniu przez biegłego rewidenta). Główna sieć dystrybucji spółki opiera się obecnie m.in. o sieć dyskontową Jeronimo Martins, czyli właściciela Biedronki.
"Skończyła się gloryfikacja zapier...lu. Ja się nauczyłam tego od młodych"
Alina Sztoch opowiada w najnowszej "Biznes Klasie" o tym, jak praktycznie od zera budowała firmę, tworzyła strukturę i kulturę organizacyjną. Sama nie ma wątpliwości, że nowe pokolenie zarówno pracowników, jak i konsumentów, już wymusiło ogromne zmiany na polskim rynku pracy.
– Skończyła się gloryfikacja zapier...lu. Naprawdę się skończyła. Powiedzenie, że pracuję 16 godzin dziennie, bardziej świadczy o tobie jako słabym liderze niż o dobrym. A ja pamiętam jak zaczynałam, nie wyobrażałam sobie inaczej. Musiałam się nauczyć odpoczywać. Jak jesteś odpowiedzialnym liderem, to musisz odpoczywać. Jak ktoś tego nie rozumie, to nie rozumie biologii, nie rozumie tego, jak funkcjonujemy. Nie da się nie spać, nie da się pracować ponad siły. Ja się nauczyłam tego od młodych – opowiada Alina Sztoch.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Michałem Sapotą, właścicielem HREIT;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik SA,
- Marcinem Ziopają, prezesem ZIO-MAX.
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są pod tym linkiem.