Z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud oraz UCE RESEARCH - który opisuje portal next.gazeta.pl za MondayNews.pl - wynika, że spadła lojalność klientów w stosunku do całego segmentu dyskontów. Autorzy raportu przeanalizowali zachowania blisko 840 tys. konsumentów, którzy odbyli niemal 8,5 mln wizyt w prawie 4 tys. sklepów. Zbadali w ten sposób udział danej sieci handlowej w łącznym ruchu w dyskontach.
Z badania wynika, że w drugim kwartale 2021 roku Biedronka odpowiadała za 63,6 proc. wszystkich wizyt w dyskontach. Na drugim miejscu był Lidl (26 proc.), dalej Netto (8 proc.) i Aldi (2,4 proc.).
Przewaga Biedronki jest niekwestionowana, jednak mimowolnie topnieje. Jeszcze w analogicznym okresie rok wcześniej jej udział wyniósł 64,6 proc., podczas gdy Lidla - 25,4 proc., Netto - 7,7 proc., a Aldi - 2,3 proc.
Jak zwraca uwagę Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, sytuację na polskim rynku może znacząco zmienić przewidywana ekspansja sieci Netto.
- Biedronka utrzyma pierwszą pozycję, choć intensywna konkurencja spowoduje zmniejszenie się dystansu między poszczególnymi sieciami. Portugalskich sklepów jest dużo, w tym roku komunikowano o ponad 3150. To niekwestionowany lider sprzedażowy, jak i w zakresie wyboru strategii rynkowej - komentuje wyniki raportu dr Andrzej Maria Faliński, ekspert rynku retailowego, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, cytowany przez next.gazeta.pl.
Raport wskazuje też wskaźnik penetracji rynku. Dzięki temu wiemy, jaka część klientów wszystkich dyskontów była chociaż raz w sklepie danej sieci. Badanie to nie wyklucza tego, że konsument mógł odwiedzić sklepy kilku marek - udziały wszystkich nie sumują się do 100 proc.
Badanie wskazuje, że liderem jest Biedronka z penetracją rynku na poziomie 89,1 proc. (rok wcześniej - 87,8 proc.). Następnie jest Lidl - 59,5 proc. (53,6 proc.), Netto - 22,3 proc. (19,5 proc.), a także Aldi - 9,8 proc. (7,6 proc.).
- Na rynku panuje bardzo ostra konkurencja. Trwa stałe przyciąganie klienta. Zawsze więc można poszukiwać skutecznie ciekawej oferty, niższej ceny, promocji itp. Natomiast lojalność klienta najczęściej wynika z nieistnienia alternatyw lub wyraźnej przewagi w zakresie atrakcyjności. Tego w Polsce, szczególnie w segmencie dyskontowym, nie ma - stwierdza dr Andrzej Maria Faliński, cytowany przez portal.