- Ze względu na niepewność dotyczącą ewolucji pandemii, nie mamy wystarczających informacji, aby przedstawić wiarygodne szacunki dotyczące potencjalnego wpływu tego kryzysu na tegoroczną działalność. Z tego powodu rozważne jest wycofanie planów przedstawionych 20 lutego przy okazji publikacji wyników za rok 2019 - czytamy w raporcie kwartalnym.
- Posiadane obecnie informacje każą nam stwierdzić, że pandemia będzie miała wpływ na wszystkie rynki. Jednakże stopień i głębokość tego wpływu będzie zależeć od okresu trwania pandemii i działań zapobiegawczych podejmowanych przez każdy kraj – czytamy dalej.
Zobacz też: Odmrażanie gospodarki. Ważna decyzja w sprawie otwarcia usług fryzjerskich i kosmetycznych
W lutym Jeronimo Martins zakładał, że w 2020 roku w Polsce przybędzie ponad 100 nowych sklepów Biedronka, z czego około 60 proc. w standardowym formacie, a pozostałe sklepy miały być mniejsze. Plan zakładał także otwarcie około 50 sklepów Hebe oraz modernizację około 250 placówek. Na koniec marca sieć Biedronka liczyła 3 010 placówek o łącznej powierzchni 2,03 mln m2.
W pierwszym kwartale portugalska firma Jeronimo Martins zainwestowała 90 mln euro, z czego 37 proc., czyli 33 mln euro w Biedronkę. Jak napisano w raporcie, cena odgrywa jeszcze większą rolę w obliczu niepewności, więc w pierwszym kwartale Biedronka realizowała swoją strategię promocyjną. Od stycznia do marca wyprodukowano 67 reklam telewizyjnych i 90 ulotek promocyjnych.
Sprzedaż w sieci dyskontów wzrosła gwałtownie w pierwszych dwóch tygodniach marca, kiedy Polacy ruszyli do sklepów robić zapasy w obawie przed brakami żywności w czasie epidemii. Jednak w ostatnich dwóch tygodniach marca sprzedaż spadła, na co wpłynęły wprowadzone w kraju ograniczenia, skrócenie godzin otwarcia dyskontu, a także nagromadzenie zapasów żywności w pierwszej połowie marca.
W środę właściciel popularnej sieci dyskontów podał wyniki za pierwszy kwartał. Przychody Biedronki wzrosły w złotówkach o 13,2 proc. EBITDA wyniosła 277 mln euro, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w skali rocznej.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie