Działalność człowieka, w tym m.in. wylesianie, monokultura, urbanizacja, nadmierne zużywanie zasobów naturalnych i zanieczyszczanie środowiska, oraz zmiany klimatyczne, sprawiają, że kolejne gatunki roślin i zwierząt znikają z powierzchni Ziemi.
Według ONZ wyginięcie grozi już milionowi z ośmiu milionów gatunków występujących na świecie. W wielu przypadkach może to nastąpić w ciągu najbliższych dekad. Tylko na europejskiej czerwonej liście gatunków zagrożonych znajduje się co najmniej 1 677 z 15 060 obserwowanych. Co więcej, jak wskazuje WWF[1], w ciągu ostatnich 50 lat populacja dzikich zwierząt zmniejszyła się o 69 proc. W Polsce niepokojąco spada liczba rysi (jest ich ok. 200), niedźwiedzi (ok. 110) i morświnów (w Bałtyku żyje w tej chwili ok. 500 osobników). A to tylko kilka przykładów.
Tymczasem różnorodność biologiczna to konkretne korzyści dla nas wszystkich: czyste powietrze i woda, dobrej jakości gleba oraz zapylanie upraw. Bioróżnorodność to także niezwykle skuteczne narzędzie w walce ze zmianami klimatu oraz ograniczające skutki katastrof naturalnych.
Ręka, która nas karmi
Zagrożenie wynikające z postępującego spadku bioróżnorodności dostrzega Lidl Polska. Marka wspólnie z Fundacją WWF Polska realizuje projekt odtworzenia krajobrazu rolniczego w kraju. By zwiększyć różnorodność biologiczną (której ochrona jest jednym z sześciu filarów strategii CSR firmy) realizowane są nasadzenia śródpolne oraz warsztaty ze zrównoważonej produkcji dla rolników i producentów, dostawców Lidl Polska.
– Ponad 80 proc. gatunków roślin uprawnych jest mniej lub bardziej zależna od zapylania, głównie przez owady. Jeśli chcielibyśmy przejąć rolę zapylaczy, musielibyśmy wydawać na to niemal 15 mld euro rocznie. Ponad połowa światowego PKB jest umiarkowanie lub wysoce zależna od przyrody i jej usług. Planeta to "ręka, która nas karmi". Bez zachowania i odtworzenia różnorodności biologicznej trudno będzie nam przetrwać – tłumaczy Dariusz Gatkowski, ekspert ds. różnorodności biologicznej w WWF Polska.
– Wspieranie bioróżnorodności jest dla nas bardzo ważne, bo ma ona bezpośredni wpływ na nasze życie. W dzisiejszych czasach różnorodność biologiczna jest mocno zachwiana i wielu gatunkom grozi wyginięcie. Akcja nasadzeń śródpolnych oraz warsztaty ze zrównoważonej produkcji dla dostawców Lidl Polska to nasze kolejne działania na rzecz ochrony planety – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Pierwsze drzewa w Grodzisku
Pilotażowy projekt zadrzewienia pól Lidl Polska oraz Fundacja WWF Polska realizują w gminie Grodzisk Wielkopolski, gdzie w ciągu 4 dni posadzono aż 300 drzew. Nasadzenia wykonał Patryk Kokociński, zwycięzca konkursu Rolnik Roku regionu Morza Bałtyckiego 2021, organizowanego przez Fundację WWF Polska. W projekcie wykorzystano drzewa naturalnie występujące na terenie Polski, dwa gatunki lipy i trzy gatunki klonów, które nie mają dużego zapotrzebowania na wodę oraz rozległych systemów korzeniowych.
– Obecność drzew w krajobrazie rolniczym wpływa na mikroklimat. W ich sąsiedztwie wzrasta wilgotność powietrza, drzewa wpływają też na erozję wietrzną, która jest zmorą rolników – na nieosłoniętych uprawach najżyźniejsza warstwa gleby jest wywiewana. Wystarczy jedno mądrze poprowadzone nasadzenie z dobrze dobranymi rodzajami drzew, by uzyskać ochronę upraw oraz mnóstwo zmagazynowanej wody – wskazuje Patryk Kokociński.
W Grodzisku Wielkopolskim powstały trzy szpalery drzew wzdłuż cieków, przy polach lub pomiędzy polami uprawnymi. Nasadzenia stworzą miejsce do życia dla wielu odmian roślin i zwierząt, co przyczyni się do zmniejszenia liczby szkodników i zwiększy ochronę zapylaczy. Nasadzenia pozwolą też wychwytywać wilgoć z powietrza, a także zmniejszyć negatywny wpływ wiatru na uprawy i glebę.
Dodatkowo Lidl Polska i Fundacja WWF Polska będą rozpowszechniać dobre praktyki wspierające bioróżnorodność wśród dostawców współpracujących z siecią. Rolnicy będą mogli wziąć udział w warsztatach dotyczącychochrony różnorodności biologicznej oraz adaptacji do zmian klimatu. Z myślą o klientach marki oraz wszystkich zainteresowanych powstały też dwa podcasty na temat znaczenia bioróżnorodności oraz dobroczynnego wpływu zadrzewienia śródpolnego – "Naturalnie z WWF" oraz "Dobry temat!" Lidl Polska.
Posłuchaj podcastu "Dobry temat!" Lidl Polska.
Nie tylko bioróżnorodność
Współpraca z WWF to jedno z działań Lidl Polska na rzecz ochrony środowiska i walki z postępującymi zmianami klimatu. Tylko w ostatnim czasie sieć zrezygnowała z dostarczania do Polski zagranicznych owoców i warzyw transportem lotniczym. Zdecydowana większość spośród dostępnych w ofercie Ryneczku Lidla produktów pochodzi od polskich dostawców, a jedynie część jest sprowadzana z innych krajów. Co ważne, zmiana rodzaju transportu pozostaje niezauważalna dla klientów, którzy wciąż mają dostęp do szerokiego wyboru świeżych produktów.
W większości sklepów funkcjonują też tzw. elektroniczne cenówki. System ESL (electronic shelf label) jest bezpośrednio połączony z systemem zarządzania towarami. Dzięki temu wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki. ESL to znaczna oszczędność papieru – nawet 133 ton rocznie, tuszu i energii elektrycznej potrzebnej do działania drukarek.
Co więcej, Lidl odzyskuje ciepło z instalacji chłodniczej, a w co trzecim sklepie wykorzystuje geotermię i pompy ciepła. Wszystkie nowe sklepy mają też instalację fotowoltaiczną, a w już istniejących placówkach sieć sukcesywnie wdraża to rozwiązanie. Efektywność energetyczną sklepów zwiększa również oświetlenie LED oraz system BMS służący do inteligentnego zarządzania budynkiem.
Lidl Polska działa zgodnie ze strategią CSR, na którą składa się sześć filarów: ochrona klimatu, poszanowanie bioróżnorodności, ochrona zasobów, uczciwe działanie, promocja zdrowia oraz zaangażowanie w dialog.
[1] Raport WWF "Living Planet Report 2022".
Płatna współpraca z Lidl Polska