Fundacja Polska Bezgotówkowa to wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych w Polsce a więc wydawców kart, agentów rozliczeniowych oraz organizacji Visa i Mastercard przy udziale Związku Banków Polskich i wsparciu Ministerstwa Rozwoju. Terminale płatnicze z Programu Polska Bezgotówkowa działają już w 12 tysiącach miejscowości na terenie całej Polski. Ponad 95 proc. użytkowników terminali pozyskanych w ramach Programu, poleciłoby posiadanie urządzenia innym przedsiębiorcom. Wdrożenie płatności bezgotówkowych w małych, średnich i mikrofirmach to wymierne korzyści również dla konsumentów. Klient nie musi mieć przy sobie gotówki, nie musi też szukać bankomatu. Znika również problem liczenia reszty czy szukania „grosika”.
Bariera – brak terminala
Sam sprzedawca decydując się na instalację terminala, usprawnia cały proces sprzedaży, który odbywa się teraz dużo szybciej i – co niezwykle ważne – ogranicza tworzenie się kolejek. Nie ma również problemu z dużą ilością gotówki, którą trzeba transportować do banku. Badania pokazują, że klient, który nie jest ograniczony gotówką w portfelu, kupuje zdecydowanie chętniej i więcej. Ten istotny czynniki sprawia, że lokalne biznesy szybciej rozwijają się. Płatności bezgotówkowe to większe przychody nie tylko dla samych przedsiębiorców, ale również dla lokalnych społeczności. Z badania "Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2019", przeprowadzonego przez firmę Pollster na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości wynika, że Polacy najchętniej płacą kartą. W tej chwili na 1000 mieszkańców Polski przypadają 23 terminale, jednak pomimo dynamicznego rozwoju, dla 37 proc. badanych główną barierą wciąż jest brak terminala płatniczego w miejscu, w którym chcą zapłacić za usługę. Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że takie sytuacje najczęściej zdarzają się na bazarach i targowiskach a 25% wskazało fryzjera, kosmetyczkę czy serwis samochodowy.
Pierwszy rok bez opłat
Dzięki Programowi Polska Bezgotówkowa, terminal można zdobyć bezkosztowo.
Podstawowa korzyść dla przedsiębiorców przystępujących do Programu to zniesienie opłat za urządzenie i jego obsługę. Każdy uczestnik Programu będzie zwolniony z opłat za terminal przez 12 miesięcy od chwili uruchomienia urządzenia. Przy wyborze agenta rozliczeniowego warto zapoznać się ze szczegółami oferty aby sprawdzić, na jakich warunkach będzie opierać się współpraca po zakończeniu Programu. Warto zwrócić uwagę na wysokość prowizji oraz koszt miesięczny abonamentu.Do Programu mogą zgłaszać się małe, średnie i mikropodmioty, które przyjmują zapłatę za towary lub usługi a w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie miały terminala od żadnego dostawcy. Podmioty nie mogą mieć więcej niż 5 placówek detalicznych. Zgodnie z informacją udostępnioną przez twórców Programu, przedsiębiorca może otrzymać maksymalnie 3 terminalne, w tym jeden terminal mobilny.