Outsourcing procesów logistycznych?
O ile dość oczywiste jest, że sam proces dostarczenia przesyłki do adresata dowolne przedsiębiorstwo powierzy wyspecjalizowanemu partnerowi (firmy kurierskie lub zwyczajnie Poczta Polska), o tyle zdecydowana większość nadawców bierze na siebie ciężar magazynowania, pakowania i wysyłki. Niemal 3 na 4 przedsiębiorstwa segmentu e-commerce koszty i czas poświęcony na tego rodzaju procesy logistyczne biorą na siebie. W przypadku okazjonalnych peaków (np. okres przedświąteczny) lub gwałtownie rosnącej liczby sprzedaży (jako efekt akcji promocyjnych) sprawna i terminowa obsługa zamówień może okazać się wyzwaniem przekraczającym możliwości przedsiębiorstwa. Z kolei zapewnienie ciągłości działania operując w modelu resellera to gra o sumie zerowej – jeśli nie chcemy ponosić kosztów magazynowania towaru i zamawiamy go od producenta dopiero w momencie nabycia przez klienta końcowego, jesteśmy zmuszeni znacząco wydłużyć czas oczekiwania.
Koszty pod kontrolą
I właśnie o koszty (bo czas to również koszt) w outsourcingu chodzi. Już w 2016 roku badania Deloitte wskazały kontrolę lub ograniczenie kosztów jako główny powód, dla którego firmy decydowały się na outsourcing. Najprostszy przykład to często outsource’owane usługi informatyczne. Godzina prac nad tworzeniem oprogramowania w Europie Wschodniej kosztuje nawet 5-6 razy mniej, niż analogiczna praca w Stanach Zjednoczonych lub Kanadzie. Nie inaczej jest z logistyką (oczywiście trudno byłoby na partnera w tym zakresie wybrać firmę z innego kontynentu). Powierzając procesy logistyczne firmie zewnętrznej zdejmujemy z naszego przedsiębiorstwa szereg kosztów związanych z obsługą dostaw, magazynowaniem czy kompletowaniem i wysyłką sprzedanych zamówień. Wzorcowym przykładem takiej działalności jest InPost Fulfillment – usługa outsourcingu procesów logistycznych oferowana przez giganta polskiego rynku doręczeń.
InPost Fulfillment – kompleksowy outsourcing logistyki
W ramach obsługi InPost Fulfillment zapewnia bieżącą analizę powierzchni magazynowych, statusu realizacji zamówień oraz liczby zwrotów, a przez to elastyczne dostosowanie powierzchni magazynowych do aktualnych potrzeb. Czas i środki, dotychczas poświęcane na magazynowanie, pakowanie i wysyłkę towarów przedsiębiorstwo może inwestować w sprzedaż i rozwój. Dodatkowo InPost Fulfillment może zająć się przyjmowaniem zwrotów czy weryfikacją towarów lub pomocą w zakresie prowadzenia akcji promocyjnych przez zakup opakowań i dołączanie dodatkowych materiałów do wysyłki. W opcjach dodatkowych znajdziemy także wsparcie w postaci etykietowania produktów lub bezpieczne pakowanie towarów wrażliwych. Całość procesów logistycznych odbywa się pod nadzorem dedykowanego danemu przedsiębiorstwu specjalisty.
Błyskawiczna dostawa i zmniejszone koszty
Dzięki budowanemu przez lata doświadczeniu, infrastrukturze oraz posiadanemu przez InPost know-how, efekty wdrożenia usługi InPost Fulfillment przechodzą oczekiwania korzystających z niej firm. Klient końcowy, dokonujący zakupu do godziny 20:00, otrzymuje zamówiony towar już następnego dnia – rezultat nie do osiągnięcia we własnym zakresie. Wykorzystywany jest zarówno kurier oraz Paczkomaty InPost, jak i transport z wykorzystaniem innych firm kurierskich. Model pay-as-you-go pozwala na dynamiczne dostosowanie kosztów do realnej sprzedaży – opłaty naliczane są dopiero po wykonaniu usługi i uzależnione od wykorzystywanej powierzchni magazynowej.
Outsourcing procesów logistycznych z InPost Fulfillment zapewnia transformację kosztów stałych – związanych z przechowywaniem towaru, zatrudnianiem pracowników i utrzymaniem powierzchni magazynowej – na koszty zmienne. Dzięki temu firma może skupić się na sprzedaży, marketingu i rozwoju biznesu nie martwiąc się o rekrutacje pracowników czy optymalizację procesów logistycznych.
Materiał partnera: InPost