Business & Science Poland przygotowała stanowisko w sprawie unijnego pakietu dotyczącego klimatu FitFor55 i przekazała je polskim europosłom. Przedsiębiorcy zwracają w nim uwagę na uwagę na konieczność zapewnienia konkurencyjności polskim i europejskim przedsiębiorstwom na rynkach globalnych.
Reformy KE martwią biznes
Reforma systemu handlu uprawnieniami do emisji ETS, zdaniem BSP, nie powinna prowadzić do pogorszenia międzynarodowej konkurencyjności. Obawy wywołują zaproponowane zmiany dotyczące przydziałów darmowych uprawnień do emisji.
Co z konkurencyjnością europejskiego biznesu?
- Celem jest ograniczanie emisji i utrzymanie konkurencyjności europejskiej gospodarki. Należy pamiętać, że firmy europejskie będą musiały ponosić dodatkowe koszty za wdrożenie innowacyjnych technologii. Będzie potrzeba dodatkowego finansowania. Tych kosztów firmy pozaunijne nie ponoszą. Wpływa to na konkurencyjność firm – mówi dyrektor biura BSP w Brukseli Katarzyna Lachowicz.
Import z UE będzie droższy
Częścią pakietu propozycje jest między innymi mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Zakłada on, że importerzy z UE będą kupować certyfikaty emisji dwutlenku węgla odpowiadające cenie emisji, która zostałaby zapłacona, gdyby towary zostały wyprodukowane zgodnie z unijnymi przepisami. W sytuacji, gdy producent spoza UE może wykazać, że zapłacił już cenę za dwutlenek węgla wyemitowany w produkcji importowanych towarów w kraju trzecim, odpowiedni koszt może zostać w pełni odliczony dla importera.
Zdaniem BSP, mechanizm nie powinien stanowić alternatywy dla istniejących narzędzi polityki klimatycznej dla konkurencyjności sektorów na rynkach eksportowych. Częścią propozycji KE jest też objęcie pakietem także sektora lotniczego. BSP uważa w tym kontekście, że należy całkowicie odrzucić propozycję wprowadzenia podatku akcyzowego od paliw lotniczych.