Światowy kryzys gospodarczy i energetyczny spotęgowany najpierw pandemią, a od blisko roku wojną w Ukrainie sprawia, że koniunktura dla biznesu – delikatnie mówiąc – nie jest sprzyjająca. Dlatego w trudnych czasach jeszcze ważniejsze stało się innowacyjne podejście do prowadzenia firmy. Przedsiębiorcy, którzy nie boją się podejmować odważnych decyzji, dokonywać zmian i reorganizacji, zwiększają swoje szanse nie tylko na przejście suchą stopą przez kryzys, ale też na wygraną.
Polski biznes w ostatnich latach zrozumiał, że chcąc skutecznie konkurować na lokalnych, a także światowych rynkach, musi postawić na innowacje. Jak wynika z najnowszego raportu "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw", przygotowanego przez PARP, w 2021 r. niemal 80 proc. firm działających w naszym kraju było aktywnych innowacyjnie. Co to oznacza? Tyle że wprowadziły lub próbowały wdrożyć w dotychczasowej działalności przynajmniej jedną nowość. Dla porównania w 2017 r. odsetek ten wynosił zaledwie 32 proc.
W 2021 r. firmy prowadziły przede wszystkim prace nad innowacjami swoich procesów biznesowych (67 proc.). Co trzecia wdrażała innowacje produktowe w zakresie wyrobów lub usług. Co ciekawe, innowacyjność polskiego biznesu zależy od skali prowadzonej działalności. Im większa firma, tym większy odsetek przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie.
Ucz się od najlepszych na rynku
Co stoi na przeszkodzie wprowadzania nowoczesnych rozwiązań? Według badania PARP największym problemem jest brak wykwalifikowanej kadry pracowników (60 proc. wskazań respondentów). Równie istotnymi czynnikami blokującymi innowacyjność – zwróciła na to uwagę ponad połowa badanych – jest brak czasu na przeprowadzenie takich działań, nieznajomość przepisów oraz niewystarczający dostęp do wiedzy o najnowszych trendach w biznesie.
Dążąc do zwiększenia kompetencji osób tworzących rodzime firmy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości już po raz szósty organizuje nabór do Akademii Menażera Innowacji. To kompleksowy program szkoleniowo-doradczy, który ma pomóc właścicielom, menadżerom oraz pracownikom zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności do zarządzania procesem innowacyjnym.
Jak podkreślają twórcy Akademii, do tworzenia i rozwoju innowacji konieczne są przełomowe pomysły, wynalazki, fundusze oraz zespół inżynierów. Natomiast do wprawienia procesów innowacyjnych w ruch, nadania im właściwego tempa i kierunku konieczny jest skuteczny menadżer.
– Innowacje we współczesnym świecie to klucz do rozwoju firmy. Ważnym aspektem w ich wprowadzaniu jest posiadanie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników oraz wiedzy o ich wdrażaniu. Gdy tego brakuje, z pomocą przychodzi AMI. W tym unikatowym programie dostarczamy nie tylko wiedzę, jak zarządzać zmianą, ale skupiamy się też na indywidualnych potrzebach firmy – zapewnia Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Aż 80 proc. dofinansowania dla uczestników
VI edycja Akademii Menadżera Innowacji skierowana jest do przedstawicieli całego polskiego biznesu. Mogą wziąć w niej udział zarówno mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, ale także duże firmy.
Program dopasowany jest do potrzeb wszystkich branż. Część szkoleniowa i doradcza (łącznie do 120 godz. doradztwa) będą prowadzone równolegle. Wykładowcami, metodykami, warsztatowcami i doradcami akademii są uznani eksperci, praktycy, liderzy biznesu, a także mentorzy z dziedziny wdrażania i zarządzania innowacjami.
– Programy audytowo-naprawcze typu AMI kosztują minimum kilkadziesiąt tys. zł. W tym przypadku, dzięki znacznemu dofinansowaniu, firmy mogą skorzystać ze wsparcia branżowych ekspertów za kilkukrotnie niższą cenę. Warto zainteresować się programem i dać szansę swojej firmie na wykonanie ważnego kroku rozwojowego – przyznaje Tomasz Karwowski, prezes Business Supporter i doradca Akademii Menadżera Innowacji.
Dofinansowanie ze środków unijnego Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWER) dla mikro-, małych i średnich firm wynosi 80 proc., a dla dużych przedsiębiorstw – 50 proc. Pozostała kwota to wkład własny uczestników.
VI Akademia Menadżera Innowacji potrwa od marca do września 2023 r. Chęć uczestnictwa można zgłaszać na stronie PARP do 31 stycznia. Tam również znajdują się szczegółowe informacje (w celu ich uzyskania można także pisać i dzwonić – na stronie można znaleźć właściwe adresy e-mailowe oraz numery telefonów). Co ważne, szósta edycja jest już ostatnią edycją programu, dlatego tym bardziej warto wziąć udział w programie.
– Uczestnicy AMI doceniają nie tylko formę i jakość przekazywanej wiedzy, ale i dostosowanie programu do indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa. Efektem Akademii są konkretne projekty wdrożeniowe zwiększające konkurencyjność firm wszystkich branż i umożliwiające ich dalszy rozwój – zachęca Dariusz Budrowski.
Partnerem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.