W raporcie powołano się na dane Izby Gospodarki Elektronicznej. Napisano w nim, że ponad 30 proc. e-konsumentów zaplanowało już zakupy na Black Friday 2021, a ponad połowa respondentów specjalnie czeka z zakupami na promocje w ostatni piątek listopada. Wtedy właśnie przypada tzw. Black Friday. Jednak — jak zaznaczono — większość zamierza korzystać tylko z przecen drogich produktów.
Przypomniano, że chociaż Black Friday powstał z myślą o sklepach stacjonarnych, a sklepy internetowe mają swój przypadający trzy dni później Cyber Monday, to w Polsce zwyczaj ten przyjął się przede wszystkim w internecie.
Black Friday. Klienci uważają, że większe obniżki cen są online
Z badań wynika, że tylko niespełna 9 proc. respondentów uważa, że sklepy stacjonarne oferują lepsze czarnopiątkowe promocje, 25 proc. uważa, że na dobre okazje można trafić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, a 36 proc. jest zdania, że w Black Friday pod względem obniżek cen to sklepy internetowe wygrywają. Wskazano też, że spośród osób, które korzystają z czarnopiątkowych promocji, ponad 60 proc. robi zakupy zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Wyłącznie przez internet z przecen na Black Friday korzysta 30 proc. respondentów.
W raporcie podkreślono, że czynnikiem najbardziej zachęcającym klientów do przeprowadzenia transakcji w Black Friday jest obniżka cen. Na drugim miejscu znalazły się dodawane do zamówień gratisy, a na trzecim — darmowa wysyłka. Na czwartym miejscu wśród zachęt badani wskazywali rabat na kolejne zakupy, natomiast najmniej atrakcyjne są punkty lojalnościowe. CEO Advox Studio Rafał Gadomski wskazał:
Black Friday 2020 był zdecydowanie lepszy od wcześniejszych edycji. Według danych różnych platform zakupowych wartość transakcji w sklepach zwiększyła się o 53 proc., a globalna sprzedaż osiągnęła wartość 270 mld dolarów.
Black Friday. Jak sklepy ustalają strategię wprowadzania obniżek cen
Zaznaczył przy tym, że nawet najlepsza strategia marketingowa na Black Friday nie zadziała bez podstawy, jaką jest dobrze działająca platforma e-commerce. Dodał, że przed rozpoczęciem opracowywania strategii promocji, ustalania wysokości rabatów oraz typowania produktów, warto zacząć od optymalizacji strony.
Jak wynika z raportu, intuicyjna strona internetowa ma bardzo duże znaczenie dla powodzenia e-biznesu - zwraca na to uwagę niemal 30 proc. kupujących. Natomiast 61 proc. kieruje się ceną produktu oraz szybką i przewidywalną dostawą (60 proc. badanych). Ponad 40 proc. osób zwraca również uwagę na dostępność wielu opcji płatności.
Wskazano, że zaledwie w przypadku niecałych 10 proc. na wybór sklepu wpływa odpowiednio dopasowana reklama. Dodano, że aż 43 proc. respondentów nie ufa reklamom w internecie, a 34 proc. nie umie odpowiedzieć na to pytanie.
Raport "Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021" powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą w dniach 13-20 września 2021 na reprezentatywnej grupie 1000 osób