Black Friday to doroczne święto handlu, które wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Dzień po Święcie Dziękczynienia sklepy rozpoczynają sezon przedświątecznych zakupów, kusząc promocjami i obniżkami cen. To zakupowe szaleństwo dotarło również do Polski. Black Friday 2021 wypada w piątek 26 listopada.
Black Friday nie ogranicza jednak praw konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" przypomina, co wolno, a czego nie, korzystając z obniżek cen w sklepach z okazji Black Friday.
Black Friday. Prawo konsumenta do reklamowania towaru kupionego w promocji
Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach. Sklep nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi - podkreśla prezes UOKiK przy okazji Black Friday.
Jest jednak jeden wyjątek, który dotyczy nie tylko obniżek i promocji w sklepach z powodu Black Friday. - Jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy składać na to reklamacji z tytułu rękojmi - stwierdził w rozmowie z "Rz".
Black Friday 2021. Czy kupiony na wyprzedaży towar można oddać do sklepu?
Zupełnie inaczej wygląda kwestia zwrotu pełnowartościowego towaru do sklepu, jeśli skuszony promocją w Black Friday (i nie tylko) konsument, zmieni zdanie. Sklep stacjonarny nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu towaru w takiej sytuacji.
Pamiętajmy, że zależy to od dobrej woli sprzedawcy i regulaminu sklepu – wyjątkiem są zakupy przez internet. W takim przypadku mamy ustawowe prawo zwrócić go w ciągu 14 dni. Jest to tak zwane prawo do namysłu - wyjaśnia Chróstny.