Od stycznia 2023 r. weszło w Polsce nowe prawo unijne, wynikające z Dyrektywy Omnibus. Ma ona za zadanie chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. Najczęściej dochodziło do nich przed Black Friday, np. w postaci podnoszenia cen, by potem je obniżać na promocji.
Omnibus wprowadził wymóg, zgodnie z którym - w przypadku obniżki - musi być widoczna również najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Potocznie mówi się o tym jako "trzeciej cenie" na etykiecie, choć Omnibus nie określa precyzyjnie, w jakiej formie sklep ma informować o tym klienta.
We wcześniejszych latach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzegał, aby nie dać się nabrać nieuczciwym przedsiębiorcom. Podnoszenie cen na krótko przed Black Friday, by potem zaoferować je w "promocyjnej" cenie nie było incydentalne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prawa konsumenta w Black Friday. O czym warto pamiętać?
UOKiK przypomina też, że robiąc zakupy podczas Black Friday nie powinniśmy zapomnieć, że przysługują nam takie same prawa, jak podczas transakcji w każdy inny dzień roku. Oznacza to, że wadliwy towar można reklamować w ciągu dwóch lat od zakupu, korzystając z prawa do rękojmi. Nieco inaczej wygląda kwestia zwrotu pełnowartościowego towaru.
W sklepach stacjonarnych to sprzedawca ustala zasady. W przypadku sprzedaży on-line, konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru. Dyrektywa Omnibus wprowadziła wymóg, aby platformy takie jak Allegro czy Amazon umieszczały informację, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. W tym drugim przypadku przepisy dotyczące ochrony konsumentów nie mają zastosowania.