Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MWL
|

Black Friday to żniwa dla internetowych oszustów. Polujących na obniżki w sklepach ostrzega przed nimi KNF

0
Podziel się:

Black Friday to zakupowe święto, które zasłynęło z powodu obniżek cen w sklepach. Choć to "tradycja" wywodząca się z USA, dotarła także do Polski. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) ostrzega, że to także okres aktywności oszustów. Urząd przypomina dobre praktyki, które mogą pomóc zabezpieczyć się przed kradzieżą w internecie.

Black Friday to żniwa dla internetowych oszustów. Polujących na obniżki w sklepach ostrzega przed nimi KNF
Black Friday to święto rabatów w sklepach stacjonarnych i internetowych. Wtedy też uaktywniają się oszuści. (Photo by Mikhail Tereshchenko\TASS via Getty Images) (GETTY, Mikhail Tereshchenko/TASS, Mikhail Tereshchenko)

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego (CSIRT KNF) radzi, aby szczególną uwagę zwracać na nieznane sklepy, które oferują markowe towary w atrakcyjnych cenach. Konieczna jest także weryfikacja adresu strony, na której dokonuje się płatności online, bo oszuści tworzą strony podobne do istniejących bramek płatniczych.

Poza tym, według ostrzeżenia CSIRT KNF, trzeba się wystrzegać informacji SMS-owych o konieczności dopłacenia niewielkiej kwoty za przesyłkę. Zwłaszcza nie należy klikać w linki, zamieszczane w takich informacjach, bo jest oszustwo.

Zobacz także: Jak chronić się przed phishingiem? Na co zwrócić uwagę?

Black Friday. Jak internetowi oszuści próbują wykorzystać tych, którzy szukają obniżek cen w sklepach?

KNF zaleca także ostrożność w razie otrzymania informacji SMS-em lub mailem o wygranej w różnego rodzaju konkursach, bo to także częsta metoda działania oszustów. Nadzór zaleca także dokładne sprawdzanie SMS-ów lub wiadomości w aplikacji mobilnej, służących do potwierdzania płatności.

Wcześniej swoje zalecenia dla osób, chcących zrobić zakupy w czasie Black Friday, opublikował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd antymonopolowy zalecał, aby wcześniej dokonać rozeznania cen artykułów, którymi konsument jest zainteresowany, bo wtedy będzie mógł on ocenić, czy rzeczywiście ma do czynienia z okazją, czy tylko jest to manipulacja ceną. UOKiK przypomniał także, że przecenione towary – tak jak wszystkie inne - podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Reklamacje składa się u sprzedawcy.

Wreszcie, jak przypomniał UOKiK, osoby kupujące w sieci powinny pamiętać, że konsument ma ustawowe prawo do namysłu i że w ciągu 14 dni od otrzymania produktu może odstąpić od umowy bez podawania powodów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)