Ukraiński minister, cytowany przez portal Suspilne, podał szacunki dotyczące strat ponoszonych przez rolników w związku z blokadą cieśniny Bosfor. Z jego słów wynika, że ukraiński sektor rolniczy kosztuje to 20 tys. dolarów dziennie. – Oznacza to dziesiątki dolarów za tonę towaru – stwierdził Mykoła Solski.
Blokada cieśniny Bosfor
Minister powiadomił też, że czas oczekiwania na przepłynięcie przez cieśninę wynosi niekiedy nawet kilka tygodni, co przekłada się na znaczące koszty. Wyjaśnił, że głównym problemem, który próbuje rozwiązać Ukraina, to "kontrole w Bosforze w ramach JCC", czyli Wspólnego Centrum Koordynacyjnego ustanowionego na mocy porozumień zbożowych zawartych pomiędzy ONZ, Ukrainą, Rosją i Turcją.
Negocjacje nie są łatwe, a liczba statków wpływających do (cieśniny – przyp. PAP) – niewystarczająca. Uderza to w ukraińskich rolników i eksporterów, a także naszych klientów, ponieważ zboże staje się coraz droższe, a (jego ceny – PAP) nieprzewidywalne dla krajów, które z nami handlują – wyjaśnia Mykoła Solski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Statek towarowy MKK 1 osiadł w poniedziałek rano na mieliźnie w cieśninie Bosfor – poinformował spedytor morski Tribeca. Jednostka pływająca przewoziła 13 tys. ton grochu z Piwdennego na Ukrainie do tureckiego portu Mersin nad Morzem Śródziemnym. Straż przybrzeżna przekazała, że do odholowania go wysłała kilka jednostek.
Porozumienie zbożowe
22 lipca 2022 r. w Stambule przedstawiciele Ukrainy, Rosji, Turcji i ONZ podpisali umowy o odblokowaniu eksportu zbóż z ukraińskich portów przez Morze Czarne i cieśniny tureckie. Porozumienie zawarto na 120 dni, a następnie w listopadzie przedłużono o kolejne cztery miesiące.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.