Zgodnie z najnowszymi przepisami, wniosek o bon energetyczny należy składać do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odpowiedzialnego za obszar zamieszkania wnioskodawcy. Formularze wniosku można dostarczać na kilka sposobów: w urzędzie gminy, za pomocą formularza internetowego, przez platformę ePUAP, aplikację mObywatel, a także przez Pocztę Polską.
W przypadku przesyłki pocztowej kluczowa jest data stempla pocztowego. Jak informuje PAP, ministerstwo klimatu zapowiada, że wypłaty świadczeń z bonu energetycznego mają rozpocząć się pod koniec 2024 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tyle można otrzymać
Wysokość bonu zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym. Gospodarstwom jednoosobowym przysługuje wsparcie w kwocie 300 zł, dwu- i trzyosobowym - 400 zł, gospodarstwa liczące od czterech do pięciu osób otrzymają 500 zł, a sześcioosobowe i większe - 600 zł. Jeśli w gospodarstwie domowym wykorzystywane są źródła ogrzewania zasilane energią elektryczną, wartość bonu energetycznego wzrośnie o 100 proc. W zależności od wielkości gospodarstwa wynosi zatem od 600 do 1200 zł.
Progi dochodowe przy wypłacie bonu
Przy wypłacie bonu obowiązują dwa progi dochodowe: do 2500 zł dla gospodarstw jednoosobowych oraz do 1700 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych. Istnieje też zasada 'złotówka za złotówkę', co oznacza, że nawet jeżeli przekroczone zostanie kryterium dochodowe, bon zostanie przyznany, jednak jego wartość będzie pomniejszona o kwotę przekroczenia.
Ministerstwo klimatu informuje, że do połowy września zgłoszono 2 mln wniosków o bon energetyczny na łączną kwotę 1 mld zł. Jak dodaje Polska Agencja Prasowa, spodziewa się, że całkowita liczba wniosków może wynieść do 3,5 mln.
Rząd wciąż nie podjął decyzji, czy system ochrony przed wysokimi cenami energii zostanie przedłużony na 2025 r. W projekcie budżetu na przyszły rok zarezerwowano 2 mld zł na ewentualne rekompensaty związane z zamrożeniem cen energii.