W dobie pandemii SARS-CoV-2 zakupy, także artykułów codziennej potrzeby, przenieśliśmy do internetu. Dlatego też liczba zarejestrowanych e-sklepów stale rośnie i w połowie września wyniosła 51 tys. To o 6,3 tys. więcej (wzrost o niemal 14 proc.) niż pod koniec ubiegłego roku - wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstree.
Większość e-sklepów w trudnej sytuacji finansowej
Boom na zapotrzebowanie nie oznacza jednak, że ten interes ma niski próg wejścia. Przeciwnie, aż trzy czwarte polskich e-sklepów znajduje się w trudnej (67 proc.) lub bardzo trudnej (8,3 proc.) sytuacji finansowej.
Zaledwie 1,5 proc. polskich sklepów internetowych jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej, a 23 proc. - w dobrej. Dzieje się tak mimo tego, że według szacunków na początku 2021 roku rynek e-commerce nad Wisłą przekroczył granicę wartości 100 mld złotych. O rozwoju naszego rynku świadczy też fakt, że w marcu 2021 roku nad Wisłę zawitał Amazon.
- Branża jest cały czas na fali wznoszącej. Warto sobie jednak postawić pytanie, ile z tych nowo powstałych sklepów internetowych faktycznie poradzi sobie na rynku i przetrwa kolejne zmiany we wprowadzaniu i luzowaniu obostrzeń dla różnych branż, rosnącą konkurencję sklepów zagranicznych oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.
Wiele e-sklepów szybko znika
To, jak e-sklepy są ciężkim kawałkiem chleba, pokazują dane o zawieszonej działalności. Od początku 2021 roku taką decyzję podjęli właściciele ponad 4,4 tys. zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce.
Eksperci zwracają uwagę, że sklepy w sieci tracą klienta w ostatnim momencie - kiedy ten już ma przejść do płatności.
- Aż 70 proc. klientów rezygnuje z zakupów już po dodaniu produktów do koszyka. Czasami konsument po prostu zmienia zdanie, lub coś mu przeszkodzi w finalizacji zakupu, ale często wina leży niestety po stronie sklepu - mówi Rafał Gadomski.
Klienta mogą zniechęcić m.in. nieprzyjazny interfejs, czy skomplikowany proces zakupowy.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS.