Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Brakuje rąk do pracy na polskich budowach. Branża mówi o potencjalnej katastrofie

Podziel się:

Budowlance coraz bardziej doskwiera brak rąk do pracy. Ukraińcy zostawili po sobie ogromną lukę, którą firmy budowlane starają się zapełnić pracownikami z dalekiej Azji. Problemy się jednak nasilają. Branża ostrzega, że trzeba się szykować na potencjalną katastrofę.

Brakuje rąk do pracy na polskich budowach. Branża mówi o potencjalnej katastrofie
Polskie budowy coraz bardziej odczuwają wojnę w Ukrainie (money.pl, Rafał Parczewski)

Liczba legalnie zatrudnionych cudzoziemców w polskiej budowlance spadła z blisko 480,8 tys. osób w 2021 r. do 274,5 tys. w 2022 r. - podaje Polski Związek Pracodawców Budownictwa na łamach "Rzeczpospolitej".

To oczywiście efekt wojny w Ukrainie. Zaatakowany przez Rosję kraj wezwał obywateli do obrony kraju. Apel, jak widać, padł na żyzną glebę. Liczba Ukraińców zatrudnionych na polskich budowach spadła w ciągu wojennego roku o dwie trzecie. Wyniosła w 2022 r. 127 tys.

Damian Kaźmierczak, główny ekonomista PZPB, twierdzi, że trudno spodziewać się poprawy: - Musimy już dziś przygotować się na potencjalnie katastrofalny w swoich skutkach niedobór rąk do pracy w polskim budownictwie po 2023 r., kiedy ruszą inwestycje infrastrukturalne i dojdzie do ożywienia w segmencie prywatnym - powiedział.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Azjaci zastępują Ukraińców na polskich budowach

Deweloperzy w najbliższych latach mogą mieć ogromne problemy, by szybko i sprawnie wprowadzać na rynek nowe mieszkania. Multiconsult Polska, jedna z głównych firm projektowych i inżynieryjnych w kraju zwraca uwagę, że zbliża się kumulacja inwestycji infrastrukturalnych, m.in. GDDKiA czy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Wtedy brak rąk do pracy wywoła nie tylko presję na wzrost wynagrodzeń, ale także zwiększy ryzyko opóźnień w realizacji kontraktów - ostrzega Multiconsult Polska.

Pisaliśmy niedawno w money.pl o brakach kierowców zawodowych. Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) szuka nowych pracowników w Azji - głównie Indiach i Pakistanie. "Rzeczpospolita" informuje, że podobny kierunek rekrutacyjny obrała budowlanka.

Przykładem jest budowa kompleksu petrochemicznego Olefin III przez Orlen. Inwestycję w Płocku realizują m.in. obywatele Turkmenistanu, Korei Południowej, Indii, Malezji, Pakistanu i Filipin. "Ok. 6 tys. osób ma być zakwaterowanych w specjalnie budowanym miasteczku pracowniczym w sąsiedztwie inwestycji, pozostali zamieszkają w sąsiednich gminach" - informuje "Rz".

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl