Waitrose, sieć brytyjskich supermarketów dla klasy średniej, która bardziej przyciągają jakością niż ceną, zdecydowała, że nie będzie już sprzedawać czasopism dla dzieci z jednorazowymi plastikowymi zabawkami w środku.
Jak podkreślił właściciel ponad 190 sklepów na Wyspach, darmowe plastikowe zabawki mają krótką żywotność i nie można ich łatwo poddać recyklingowi.
Wezwał też wydawców dziecięcej prasy, by zaprzestali rozdawać darmowe plastikowe zabawki.
Szkodliwe jednorazówki
Waitrose zapowiedział, że w ciągu najbliższych ośmiu tygodni będzie usuwać ze swoich półek czasopisma zawierające darmowe gadżety dla najmłodszych, które tylko zaśmiecają środowisko naturalne.
Waitrose zaapelował też do wydawców o zastąpienie "bezsensownego plastiku" alternatywnymi pomysłami.
Do podjęcia takich działań sieć zainspirowała dziesięciolatka z Gwynedd, która rozpoczęła kampanię, aby przekonać wydawców do zaprzestania rozdawania jednorazowych zabawek w dziecięcych magazynach.
Marija Rompani, partner i dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i etyki w Waitrose, powiedziała w wywiadzie dla BBC: "Wiemy, że te czasopisma są popularne wśród dzieci, jednakże niepotrzebne plastyki, które są do nich przyczepiane, stały się naprawdę przesadzone".
Dodała też, że wiele osób z młodego pokolenia dba o planetę i to oni odziedziczą problem zanieczyszczenia jej plastikiem.
Jeśli nie zabawki to co?
"Wzywamy wydawców do znalezienia alternatyw, a innych sprzedawców detalicznych do pójścia za naszym przykładem i zakończenia dystrybucji bezsensownego plastiku, który jest dostarczany z czasopismami dla dzieci" – zaapelowała.
Waitrose napisał też do dystrybutorów czasopism pismo, informując ich o swojej nowej polityce z wyprzedzeniem i prosząc o alternatywy dla zabawek plastikowych. Ostrzegając przy tym, że nie będą sprzedawać już produktów zawierających artykuły jednorazowego użytku.
Mile widziane będą za to materiały edukacyjne wielokrotnego użytku, rękodzieła, które są przeznaczone do wielokrotnego wykorzystania, jak np. długopisy i ołówki do kolorowania oraz modele do kolekcjonowania.
Inicjatywa, z jaką wyszedł Waitrose nie jest pierwszą tego typu na świecie. W przeszłości były już tego typu kampanie. W 2019 roku Burger King przestał dodawać plastikowe zabawki do posiłków dla dzieci, a McDonald's wprowadził opcję książeczek z Happy Meals.