Od przyszłego miesiąca na opakowaniach niemal 500 produktów w sieci marketów Waitrose nie będzie oznaczeń "najlepiej spożyć przed". Chodzi o zachęcenie konsumentów do korzystania z własnej oceny świeżości danego produktu, a w konsekwencji propagowanie idei "zero waste".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliony ton jedzenia na śmietnik
Sieć oczekuje się, że ten ruch pozwoli zaoszczędzić miliony funtów związanych z marnotrawieniem żywności poprzez zapobieganie wyrzucaniu produktów, które są jadalne.
Wcześniej brytyjska sieć handlowa Marks & Spencer usunęła daty z ponad 300 owoców i warzyw. Na podobny ruch zdecydowało się Tesco, które pozbyło się dat na ponad 100 świeżych artykułach spożywczych w 2018 r.
Marija Rompani, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i etyki w John Lewis Partnership, który jest właścicielem Waitrose, powiedział, że brytyjskie gospodarstwa domowe wyrzucają 4,5 miliona ton jadalnej żywności rocznie.
Usuwając daty przydatności do spożycia z naszych produktów chcemy, aby nasi klienci używali własnego osądu, aby zdecydowali, czy produkt jest dobry do spożycia, czy nie, co z kolei zwiększy szanse, że zostanie zjedzony i nie stanie się odpadem - wyjaśnił Rompani, cytowany przez "The Indepentent".
Dwa różne oznaczenia. Sieć wyjaśnia
Sieć Waitrose przypomina w komunikacie, że daty "best before" mają na celu wskazanie na poziom jakości żywności, a nie tego, na ile bezpieczne jest ich spożycie. Natomiast daty "use by" ("należy spożyć do" - red.) są podane dla bezpieczeństwa konsumentów, a ich zignorowanie może wiązać się z konsekwencjami zdrowotnymi.