Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Budowa CPK. Horała: do końca roku pokażemy plan lotniska

74
Podziel się:

- Przed końcem roku przedstawimy dokładne rozplanowanie lotniska CPK, wskazujące, gdzie znajdą się pasy startowe i terminale - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Marcin Horała w środę w PR1.

Budowa CPK. Horała: do końca roku pokażemy plan lotniska
"Przed końcem roku będziemy mogli pokazać, jak dokładnie będzie rozplanowane lotnisko" - powiedział Marcin Horała (GETTY, NurPhoto)

Pełnomocnik pytany był w środę na antenie radiowej Jedynki o postępy w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dokładny plan CPK do końca roku

W odpowiedzi przypomniał, że parę tygodni temu podpisano umowę z wykonawcą masterplanu lotniska, czyli planu generalnego, wymaganego przez prawo lotnicze, oraz "całego case'u biznesowego wokół lotniska".

- Kończą się już inwentaryzacje przyrodnicze wymagane prawem (...), więc przed końcem roku będziemy mogli pokazać, jak dokładnie będą umiejscowione lokalizacje, nie tylko w takim sensie potocznym, że w tym miejscu będzie lotnisko, ale dokładne rozplanowanie, że w tym miejscu będzie pas, będzie terminal, z którym pójdziemy po decyzję środowiskową - powiedział.

Zobacz także: Budowa CPK. Ile osób straci domy, ziemie i firmy? Horała odpowiada

Dodał, że także na grudzień zaplanowana jest wizyta koreańskiego ministra transportu i podpisanie umów będących kolejnym etapem współpracy pomiędzy CPK i koreańskim lotniskiem Incheon, czyli partnerem strategicznym CPK.

Horała opisywał również postępy w budowie linii kolejowych związanych z projektem CPK. Zwrócił uwagę, że we wtorek podpisano umowę na opracowanie projektu budowlanego 4-kilometrowego tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.

- Mamy już ponad 1000 km linii w pracach przygotowawczych, czyli opracowanie studium techniczno-środowiskowego. Zakończyliśmy przetarg ramowy na pozostałe, więc jeszcze zostało nam ok. 800 km i z początkiem przyszłego roku te umowy będą sukcesywnie podpisywane - mówił. Wymienił także duży przetarg na 6 mld zł na projektowanie kolejnych odcinków, na który pozyskano środki unijne.

"Plan jest bardzo ambitny", dlatego możliwe opóźnienia

Marcin Horała poinformował także, iż wkrótce rozpocznie się projekt partnerstwa innowacyjnego, które pozwoli rozwinąć u polskich producentów zdolności budowy kolei dużych prędkości.

Jak mówił, chodzi o to, by w roku 2027-2028, gdy wystartują te połączenia, zamówienie na składy mogło zostać zrealizowane przez polskie zakłady, bo teraz w Polsce nie produkuje się kolei dużych prędkości.

- To będzie bardzo duże zamówienie na ponad 100 składów, więc może być wówczas największym albo drugim największym na świecie po zamówieniach chińskich (...), które zapewni rentowność na to, żeby wytworzyć te zdolności techniczne, zdolności produkcyjne, i żeby później polscy producenci mogli też w innych krajach składy kolei dużych prędkości oferować - powiedział.

Horała mówił, że zakończenie budowy pierwszych odcinków kolei dużych prędkości planowane jest na 2027 r., ale harmonogram jest "niezwykle ambitny", więc możliwe są opóźnienia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(74)
WYRÓŻNIONE
Cyt. z Bartos...
3 lata temu
"CPK to jedna z najważniejszych inwestycji w historii Polski. Waluta do balansowania. Fundament szansy na rozwój dla każdego. Fundament skomunikowania wewnętrznego i zewnętrznego państwa Polskiego, bez względu na naciski mocarstw, które NIE chcą, żeby Polska zdobyła na własnych warunkach skomunikowanie. I nie chodzi tu wyłącznie o skomunikowanie a powstawanie łańcuchów wartości dostaw, które będziemy mogli kontrolować, kształtować na własnych zasadach - mieć "końcówkę", gdzie jest najwyższa marża, UCZYĆ SIĘ i otworzyć na współpracę z partnerami średnimi, takimi jak Singapur, Korea Płd. które są prężne a nie mają teraz z nami łączności. Stworzyć łańcuchy wartości niezależne od Niemiec, od amerykanów, skorzystać na rozwoju Chin, podłączyć się pod świat, nie być tzw. państwem "jednootworowym"." (To cytat adresowany do tych mówiących "po co nam lotnisko w Polsce, jak mamy w Berlinie?"). Polecam całość genialnej rozmowy Bartosiaka u Stanowskiego na youtubie.
takitamć
3 lata temu
Zanim zaczniecie krytykować, odrobinkę się zastanówcie. Proste pytanie: po co Koreańczycy budowali swoje duże (kolejne) lotnisko za olbrzymie zapewne pieniądze? Przecież były lotniska w Tokio, w Pekinie, Hongkongu.... A teraz zajrzyjcie do statystyk, jakie przychody generuje lotnisko w Incheon i jakie ma znaczenie dla gospodarki Korei. Może jednak warto inwestować w takie przedsięwzięcia...
Krystian
3 lata temu
Ważne że kasa leci za fikcyjne usługi i stanowiska. I tak nic nie wybudują ale jest kolejna okazja żeby nakraść.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (74)
Podatnik
2 lata temu
Orała...do końca kadencji, a pózniej więzienie, chyba, że oddasz zagrabione pieniądze.
olo
3 lata temu
Ja też "mogę pokazać" najlepszą wizualizację na świecie. Tylko, że z tego faktu nic nie wynika
korek
3 lata temu
pierwszym lotem powinni lecieć Horała, Wild, Kaczyński, Ziobro, Terlecki, Suski, Godek i paru innych a docelową destynacją powinien być San Escobar!
bleble
3 lata temu
papier wszystko przyjmie , ja też mogę narysować plan lotniska .
Mister Edd
3 lata temu
Położenie geograficzne Polski wymaga i z tego trzeba skorzystać. Ta inwestycja to strzał nie w kolano, ale w dziesiątkę. To przyszłość Polski ! To inwestycja dla Polski na miarę kopalni złota ! To nie budowa stadionu zwanego narodowym, to inwestycja na miarę, być albo nie być ! Należy się zastanowić komu zależy, by od tej inwestycji odstąpić, odpowiedź sama ciśnie się na usta, ... Niemcom. Szczęść Boże tej inwestycji. Więc bez demagogii. pozdrawiam
...
Następna strona