Spółka Centralny Port Komunikacyjny przed końcem roku planuje podpisać umowę z głównym międzynarodowym lotniskiem Korei Południowej na doradcę strategicznego CPK.
O sprawie poinformował PAP Konrad Majszyk, dyrektor Biura Komunikacji i PR w CPK. Dodał, że startujące w postępowaniu na doradcę japońskie lotnisko Narita nie złożyło odwołania.
Pod koniec listopada pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała poinformował, że Incheon International Airport jest zwycięzcą postępowania ws. doradcy strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego CPK złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.
Szef spółki CPK Mikołaj Wild zastrzegł wówczas, że jeżeli po drodze nie wydarzy się procedura odwoławcza do Krajowej Izby Odwoławczej, to powinno się to skończyć finalizacją umowy, która powinna być podpisana w najbliższych tygodniach.
- Przedstawiciele konkurencyjnego, japońskiego lotniska Narita z Tokio mieli czas do piątku, 4 grudnia, żeby odwołać się od decyzji komisji przetargowej. Odwołanie nie wpłynęło, a to oznacza, że spółka może – po dokonaniu niezbędnych formalności – zawrzeć umowę z Incheonem - dodał Konrad Majszyk.
Jak podkreślił, deklaracja ze strony spółki jest w tej sprawie jednoznaczna. - Przed końcem roku planujemy podpisać umowę z zarządca lotniska Incheon w Seulu. To bardzo dobra wiadomość dla procesu przygotowań do budowy CPK - powiedział.
Przypomniał, że umowa zostanie zawarta na trzy lata. Jej koszt to 3,5 mln euro.
- Dzięki umowie z Incheon mamy na pokładzie doświadczonego doradcę, który w przeszłości zaprojektował i zbudował nowoczesne lotnisko, a potrafi nim zarządzać tak, żeby działało sprawnie i w normalnych warunkach, czyli poza przejściowym etapem COVID-19, zarabiało duże pieniądze - podkreślił.
Incheon, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. W ubiegłym roku Incheon obsłużyło 71 mln pasażerów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.