W Polsce ma powstać prawie 1,8 tys. km nowych linii w ramach programu kolejowego CPK. Uruchomione zostać mają na koniec 2034 roku.
To w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Szacowana wartość inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. to prawie 95 mld zł. Umożliwić mają one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.
Największa w Europie umowa ramowa
Aby to jednak było możliwe, spółka CPK musi wyłonić grupę wykonawców, którym CPK przez 8 lat będzie zlecać zadania projektowe. Do tego zadania chce ściągnąć specjalistyczne biura projektowych z Polski i z zagranicy.
W związku z tym ogłosiła postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto.
– Umowa ramowa na projektowanie umożliwi nam wybranie wykonawców dających rękojmię należytej jakości prac. Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze – wyjaśnił Mikołaj Wild, prezes CPK.
Jak przekonywał, w ten sposób pozyska wiarygodnych partnerów, skróci się czas postępowań, a wykonawcy zyskają przewidywalność portfela zamówień.
- To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych – dodał Wild.
82 odcinki
Postępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1,8 tys. km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową: do 350 km/h.
W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość.
Umowa projektowa to nie wszystko
– Stworzymy atrakcyjne dla wykonawców warunki kontraktowe. Oferujemy m.in. elastyczne formy wynagrodzenia, np. płatności częściowe, dodatkowe zaliczki płatne z góry, rozliczenie ryczałtowe i obmiarowe, a także dodatkowe wynagrodzenie za przyspieszenie prac. Wszystkie te rozwiązania zostały oparte o wnioski ze wstępnych konsultacji rynkowych, które przeprowadziliśmy z branżą – przekonywał prezes Mikołaj Wild.
Umowa ramowa na prace projektowe to dopiero pierwszy krok. W przygotowaniu są umowy ramowe dotyczące: zleceń dla inżyniera kontraktu i na roboty budowlane.
Bez pieniędzy z Unii będzie ciężej
Jednocześnie w piątek Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zabrał głos w sprawie ewentualnego wstrzymania środków unijnych z powodu sporu, jak toczymy z Brukselą. Na antenie Radia Plus Horała mówił, że "bez pieniędzy unijnych budowa kolejowej i drogowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego potrwa kilka lat dłużej".