Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Budowa CPK. Zapłacą 7 mld zł za projektowanie inwestycji kolejowych

160
Podziel się:

To obecnie największa w Europie umowa ramowa na prace projektowe - przekonuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. Wyłonić ma grupę wykonawców, którym CPK przez 8 lat będzie zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie. Liczą na zaangażowanie specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy.

Budowa CPK. Zapłacą 7 mld zł za projektowanie inwestycji kolejowych
Wizualizacja jednego z projektów konkursowych na wygląd CPK (CPK, CPK)

W Polsce ma powstać prawie 1,8 tys. km nowych linii w ramach programu kolejowego CPK. Uruchomione zostać mają na koniec 2034 roku.

To w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Szacowana wartość inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. to prawie 95 mld zł. Umożliwić mają one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.

Największa w Europie umowa ramowa

Aby to jednak było możliwe, spółka CPK musi wyłonić grupę wykonawców, którym CPK przez 8 lat będzie zlecać zadania projektowe. Do tego zadania chce ściągnąć specjalistyczne biura projektowych z Polski i z zagranicy.

W związku z tym ogłosiła postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto.

– Umowa ramowa na projektowanie umożliwi nam wybranie wykonawców dających rękojmię należytej jakości prac. Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze – wyjaśnił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Jak przekonywał, w ten sposób pozyska wiarygodnych partnerów, skróci się czas postępowań, a wykonawcy zyskają przewidywalność portfela zamówień.

Zobacz także: Budowa CPK. Ile osób straci domy, ziemie i firmy? Horała odpowiada

- To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych – dodał Wild.

82 odcinki

Postępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1,8 tys. km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową: do 350 km/h.

W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość.

Umowa projektowa to nie wszystko

– Stworzymy atrakcyjne dla wykonawców warunki kontraktowe. Oferujemy m.in. elastyczne formy wynagrodzenia, np. płatności częściowe, dodatkowe zaliczki płatne z góry, rozliczenie ryczałtowe i obmiarowe, a także dodatkowe wynagrodzenie za przyspieszenie prac. Wszystkie te rozwiązania zostały oparte o wnioski ze wstępnych konsultacji rynkowych, które przeprowadziliśmy z branżą – przekonywał prezes Mikołaj Wild.

Umowa ramowa na prace projektowe to dopiero pierwszy krok. W przygotowaniu są umowy ramowe dotyczące: zleceń dla inżyniera kontraktu i na roboty budowlane.

Bez pieniędzy z Unii będzie ciężej

Jednocześnie w piątek Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zabrał głos w sprawie ewentualnego wstrzymania środków unijnych z powodu sporu, jak toczymy z Brukselą. Na antenie Radia Plus Horała mówił, że "bez pieniędzy unijnych budowa kolejowej i drogowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego potrwa kilka lat dłużej".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(160)
WYRÓŻNIONE
emski
3 lata temu
Typowa pseudoinwestycja / parawan dająca pretekst do wyprowadzania kasy dla "swoich" . Tak swoją drogą to po tym jak Unia wykopie Polskę ze swoich zasobów to gdzie i po co te miliony będą latały z tego chorego kraju ?
architekt
3 lata temu
Wydadzą 7 mld zł na projekt i za siedem lat stwierdzą że pomysł był do bani !!.
2023……
3 lata temu
Tu nie chodzi o wybudowanie czegokolwiek. Tu chodzi ze taki Horalka i jemu podobni nagrabia sobie państwowej kasy. A później zwali się na PO i Tuska. Co takiego zaczął i wybudował PiS od 2015? Cos musieli dokończyć co zaczęło PO a oni? Czy ktoś ma zestawienie tych pisowskich osiągnięć?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (160)
TAK TAK
3 lata temu
kolejny radom , ale ilu znajomych przy tym zarobi?
PiS vs PO:
3 lata temu
- zacznę od 500+ bowiem - za tuska na nic nie było... tak kradli - dobrowolna emerytura dla kobiet 60 lat oraz mężczyzn 65 - za tuska bezpłciowe oraz bezwzględne 67 - kwota wolna 30000 stąd dochody i emerytury do 2500 bez podatku - za tuska po prostu po staremu - tarcza covidowa ratująca biznesy - za tuska zapewne radźcie sobie sami albo bankrutujcie - wzorowa akcja szczepień - za tuska gwarantowany bałagan i niekompetencje - budowa autostrad i dróg wiejskich - za tuska notoryczne brak kasy na wszystko - kolosalne dochody po uszczelnieniu VATu - za tuska ciągłe nadużycia i wręcz jawne krycie złodziei - ochrona lokatorów i najemców - za tuska dzika reprywatyzacja - heroiczna troska o suwerenność - za tuska bezkrytyczna uległość wobec brukseli i niemców - szczelność granic i profesjonalizm służb - za tuska nawet boje się myśleć - przekop Mierzei Wiślanej - za tuska po prostu niewykonalna i szkodliwa (dla rosji) - budowa tunelu w Świnoujściu - za tuska niemożliwa..., ba wręcz niepotrzebna - widzimy to PiSzemy - pamiętamy i nigdy nie zaPOmnimy
xdvfxdfvsdv
3 lata temu
Zatrudnijcie mnie w pracy biurowej...
ANTYPIS
3 lata temu
Czy nie lepiej wybudowac wiecej autostrad?
ewa
3 lata temu
i po co to komu
...
Następna strona