Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|

Budowa dróg. Likwidacja przetargów na zerwane kontrakty? Jest zielone światło

95
Podziel się:

Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że interes publiczny może przemawiać za rezygnacją z przetargów przy wyborze wykonawców na dokończenie zerwanych kontraktów. Dla GDDKiA to szansa na szybsze dokończenie inwestycji drogowych.

Dokończenie zerwanych kontraktów drogowych bez przetargów? KIO zezwala
Dokończenie zerwanych kontraktów drogowych bez przetargów? KIO zezwala (WP.PL)

Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej co prawda odnosiła się do konkretnej sytuacji, czyli dokończenia budowy odcinka autostrady A1, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała tam kontrakt z Salini Polska. Zdaniem KIO, w trybie negocjacji można nie tylko zlecić prace zabezpieczające plac budowy, ale i dokończenie całej inwestycji. Dla GDDKiA oznacza to, że otwierają się drzwi do ominięcia przetargów również na innych odcinkach dróg, gdzie zerwano kontrakty.

Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna", Generalna Dyrekcja jeszcze nie przesądza czy z furtki skorzysta. Jednak zapewnia, że wykorzysta wszystkie zgodne z prawem możliwości, by rozkopane projekty dokończyć.

- Pewne opóźnienia są jednak nieuniknione. Ceny będą wyższe, co wynika nie tylko z kosztów, ale i terminów oraz odpowiedzialności, jaką bierze wykonawca po firmie schodzącej z placu - mówi "DGP" Dariusz Blocher, szef Budimeksu.

Zobacz także: Obejrzyj: Duże opóźnienia w budowie kluczowych dróg w Polsce

Z kolei zdaniem radcy prawnego Piotra Trębickiego z kancelarii Czublun Trębicki, rozgrzebane budowy dróg wymagają nie tylko pilnego zabezpieczenia, ale także pilnego dokończenia. Jego zdaniem, jako obywatele i płatnicy podatków musimy jasno stwierdzić, że nie stać nas na długie okresy przestojów. Jak dodaje, to w takich sytuacjach sprawdziłby się tryb negocjacji bez ogłoszenia przetargu, czy wręcz tryb "z wolnej ręki".

Ekspert podkreśla, że nie można uchylać furtki zbyt szeroko. Jego zdaniem, takie niekonkurencyjne tryby mogłyby prowadzić do sytuacji, w których podmioty publiczne celowo zrywałyby kontrakty z wykonawcami stawiającymi twarde warunki i wybierały takich, którzy są bardziej ugodowi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(95)
WYRÓŻNIONE
Polska w ruin...
5 lata temu
Bez przetargu? Ciekawe ile firma stryjka, zięcia czy innego królika policzy za 1km drogi, miliard czy 10 miliardów?
taka kraina
5 lata temu
Od 4 lat państwo teoretyczne
slaw
5 lata temu
PiS to prywata i szwindle z szarlatanem na czele
NAJNOWSZE KOMENTARZE (95)
Kazik
5 lata temu
Niech krajówka zapłaci najpierw poprzednim wykonawcom i podwykonawcom.
ta
5 lata temu
teraz dopiero będą przekrety
czes.
5 lata temu
teraz dopiero zaczna sie kanty!
.......
5 lata temu
ZARAZ OKAŻE SIĘ, ŻE BUDOWY BĘDZIE KONTYNUOWAŁ RYDZYK Z NOWYCH DOTACJI
Jasiu
5 lata temu
Ceny będą wyższe, jak czytam. No tak. Czy zlecenie nr 1, nr 2 i nr 3 otrzyma fundacja Lux Veritatis od Rydzyka? Oczywiście, z wolnej czy też zaprzyjaźnionej ręki?
...
Następna strona