Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Budowa dróg nieco zwalnia. Eksperci: problemem są nierentowne kontrakty

10
Podziel się:

Rząd PiS - zdaniem ekspertów - powinien zabrać się za nierentowne kontrakty, podpisane w latach 2015-17. Inaczej problemy z budową dróg będą się nawarstwiały.

Rząd na poważnie musi zająć się nierentownymi kontraktami - uważają drogowi eksperci
Rząd na poważnie musi zająć się nierentownymi kontraktami - uważają drogowi eksperci (PAP)

PiS w tej kadencji sowich rządów może oddać do ruchu ok. 1170 km dróg ekspresowych i autostrad. To nieco mniej niż poprzednicy, rząd PO-PSL w drugiej kadencji swoich rządów, czyli w latach 2012-15 oddał kierowcom 1243 km takich tras. Różnica może wzrosnąć jeszce o kilkadziesiąt kilometrów, bo ważą się losy kilku rozgrzebanych inwestycji.

Jednak eksperci, na łamach "Dziennika Gazety Prawnej", wytykają rządowi PiS opieszałość w walce z nierentownymi kontraktami, które zostały zawarte w latach 2015-17. - To mocno osłabiło rynek. Nawet największe firmy mówiły o setkach milionów strat. Mogły je zredukować tylko dzięki innym zamówieniom, np. w mieszkaniówce - twierdzi Barbara Dzieciuchowicz, szefowa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Inny ekspert, Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM, które monitoruje budowę dróg w Polsce, twierdzi, że niedługo kolejne kontrakty drogowe mogą zostać zerwane lub porzucone. Podkreśla jednak, że do kłopotów przyczynili się też sami drogowcy, którzy akceptowali oferty firm stanowiące tylko 50–60 proc. kosztorysu. – Tyle że do takich sytuacji dochodziło zarówno za tego, jak i poprzedniego rządu. Przygotowanie i budowa drogi trwa dłużej niż kadencja. Można powiedzieć, że przez trzy lata rząd kończył to, co przygotowała poprzednia ekipa - mówi na łamach "DGP" Chwiałkowski.

Zobacz także: Obejrzyj: Dlaczego firmy budowlane bankrutują?

PiS ściga PO

Rząd goni poprzedników, ale ma nierówną walkę. GDDKiA zmaga się ze zrywanymi kontraktami drogowymi, problemem stają się też przetargi na dokończenie budów - często przewyższają założenia budżetowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jednak i tak ten rok ma szansę na rekord. Początkowe założenia były takie, że oddanych do ruchu będzie 500 km szybkich tras, jednak wiadomo, że uda się maksymalnie 450 km (zostało do oddania jeszcze 350 km).

Poprzedni rekord padł w 2012 r. i trudno go będzie pobić, był to rok piłkarskiego Euro, którego byliśmy współorganizatorem. Do ruchu oddano wtedy łącznie 573 km szybkich tras.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
MADEJ
5 lata temu
Za dwukrotnie więcej pieniędzy zbudowali nieco mniej,hłe hłe!!Co usłyszymy w TVPis...Obecny rząd dwukrotnie zwiększył nakłady na drogi!!! Ciemny lud to kupi,a następnie usłyszy że w następnej kadencji nakłady wzrosną czterokrotnie,tylko dróg przybędzie...nieco mniej!A inflacja 2%.Amen
Jarek
5 lata temu
Może uda im się dokończyć te drogi które rozpoczął poprzedni rząd, a potem będzie kompletny zastój. Oni sami nie potrafią niczego zrobić od A do Z, próbują tylko pozakańczać, to co inni rozpoczęli i udawać , że to ich zasługa. Za chwilę ruszy druga tura rozdawnictwa i wtedy dopiero wzrosną ceny i już nic nowego nie wybudują, oczywiście Mateusz powie , że dróg nie budują, bo plan 5letni wykonali.
Lubinianin
5 lata temu
Z trudem oddają do użytku to co już dawno powinno być oddane - znacząca większość rozpoczęta za PO. Większość inwestycji stoi i zarasta chwastami. Np odcinek S3 Lubin - Polkowice rozpoczęty już nie pamiętam kiedy.... Jeden z ostatnich ogłaszanych (i to już na 100%) terminów oddania do użytku to 15 czerwca 2018). Jak na razie codziennie są potężne korki drogami objazdowymi dzięki czemu wpływy do kasy państwa z podatków zawartych w cenie paliwa są ogromne.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Fox
5 lata temu
Budowa dróg nieco zwolniła na początku 2016 roku. Obecnie w budowie jest dramatycznie mało. Ciągle obwinia się wykonawców o niesnaski z GDKiA. Wniosek: wszyscy wykonawcy są źli a jedyna uczciwa jest biedna GDKiA. Prawda jest jednak taka, że zmniejszono i to poważnie środki na budowę dróg. Uciekają bezpowrotnie Polsce potężne pieniądze na ten cel z Unii. Obecnie budowa dróg działa jak każdy resort: byle tylko zarobić, byle zatrudnić rodzinę i znajomych królika. Ponad 4 lata i oddano do użytku zaledwie ok 500 km nowych dróg. Poprzednia GDAKiA strasznie się guzdrała, ale na szczęście dla nas oddawała przez 8 lat średnio po 280 km nowych dróg rocznie.
Lubinianin
5 lata temu
Z trudem oddają do użytku to co już dawno powinno być oddane - znacząca większość rozpoczęta za PO. Większość inwestycji stoi i zarasta chwastami. Np odcinek S3 Lubin - Polkowice rozpoczęty już nie pamiętam kiedy.... Jeden z ostatnich ogłaszanych (i to już na 100%) terminów oddania do użytku to 15 czerwca 2018). Jak na razie codziennie są potężne korki drogami objazdowymi dzięki czemu wpływy do kasy państwa z podatków zawartych w cenie paliwa są ogromne.
Stasz
5 lata temu
Znów nie rentowne kontrakty za PO #PusteObietnice . PO to dno nigdy wiecej !
:D budują za ...
5 lata temu
a potem pobierają pieniądze-polityk- może będzie rywalizacja i mnie pobierać no i więcej zatoczek z barami i stacjami paliw ,gazem i energii elektrycznej bo jest mało a ludzie kupują ekologiczne pojazdy ...i przebija darmozjada PO
Kemotm
5 lata temu
Proszę zwrócić uwagę na fakt, iz pomimo problemów z kontraktami nie słychać o tym ze wykonawcy nie płacą małym podwykonawcom.