Droga krajowa, zaprojektowana jako jednojezdniowa trasa o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego), będzie łączyć budowaną elektrownię z drogą ekspresową S6. Wariant trasy preferowany przez inwestora omija miejscowość Choczewko i przebiega bliżej Kurowa.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej nastąpi etap przetargów w formule "Projektuj i buduj", co pozwoli na przygotowanie projektów budowlanych oraz uzyskanie decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID). Prace budowlane ruszą po wydaniu decyzji ZRID przez Wojewodę Pomorskiego - czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kluczowe znaczenie dla regionu
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino" ma strategiczne znaczenie dla województwa pomorskiego. Inwestycja, podzielona na dwa zadania (Lubiatowo–DW213 i DW213–węzeł Łęczyce na S6), poprawi przepustowość i bezpieczeństwo lokalnego układu komunikacyjnego - czytamy. Trasa będzie także alternatywnym połączeniem nad Bałtyk, szczególnie istotnym w sezonie turystycznym.
Nowa droga ma przede wszystkim odciążyć lokalne drogi i skrócić czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja ma także poprawić bezpieczeństwo podróżnych i użytkowników dróg, a jednocześnie ograniczyć negatywny wpływ transportu na środowisko poprzez redukcję hałasu, drgań i zanieczyszczeń. Dodatkowo nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś, co zapewni większą trwałość i wydajność trasy.
Budowa drogi do elektrowni "Lubiatowo-Kopalino" jest częścią rządowego programu wspierania strategicznej infrastruktury energetycznej. Realizacja tej inwestycji, o łącznej wartości 12 mld zł, finansowana z KPO i Krajowego Programu Kolejowego, ma być zakończona w ciągu pięciu lat.