Artykuł sponsorowany
Białostocki dworzec to perełka architektury neobarokowej. Został wybudowany w 1860 r. i był elementem historycznej linii kolejowej Warszawsko – Petersburskiej. Od 1960 r. jest wpisany do rejestru zabytków. Wyjątkowa stacja kolejowa znajduje się w centrum, czyli w strategicznym punkcie dla miasta. Dla wielu pasażerów jest to węzeł przesiadkowy w podróży po Polsce i Europie Wschodniej.
Wrócił styl z XIX wieku
Zgodnie z założeniami projektu Budimex przywrócił oryginalny wygląd zabytkowego dworca z XIX wieku. Generalny wykonawca zadbał o wzmocnienia i zabezpieczenia budynku na kolejnych 100 lat eksploatacji. Na remont zdecydowano się ze względu na rosnącą liczbę podróżnych.
W budowę dworca w Białymstoku było zaangażowanych około 100 podwykonawców i dostawców. Prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2018 roku. Niedługo wystartuje realizacja ostatniego etapu inwestycji, czyli placu przydworcowego. Zakończenia wszystkich robót możemy się spodziewać w okresie wakacyjnym tego roku. Dworzec główny będzie wysokiej jakości przestrzenią dla podróżujących. Jego powierzchnia wynosi 2965 m2, natomiast kubatura 23 080 m3. Wartość inwestycji to 36,6 mln zł netto.
W obiekcie zamontowano nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Zadbano również o lepszą izolację termiczną budynku oraz usunięto bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się (PRM). Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i nowoczesny system monitoringu.
Wcześniej był Wrocław i Przemyśl
W ramach projektu powstały dwie kondygnacje naziemne i jedna na poziomie -1. - Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny. Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 m2, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności – mówi Piotr Doroszko Kierownik Kontraktu Budimex SA.
Renowacja dworca w Białymstoku to nie jedyna tego typu realizacja w portfolio lidera branży budowlanej. Budimex ma już na swoim koncie m.in. modernizację innego słynnego zabytkowego dworca kolejowego we Wrocławiu i w Przemyślu, które zostały zrealizowane w latach 2010-2012. W tym roku spółka rozpocznie także modernizację strategicznej dla ruchu kolejowego w Polsce stacji Warszawa Zachodnia.
Artykuł sponsorowany
Artykuł sponsorowany