Budowa promu w Szczecinie w reszcie przyspiesza. - W ciągu miesiąca przedstawimy szczegółowy harmonogram dotyczący budowy promu przez szczecińską stocznię Gryfia - zapowiedział w rozmowie z PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak przypomniał, prom ma być budowany w ramach programu Batory.
- Mając opóźnienia w budowie promu chcę zapewnić, że cały program Batory będzie realizowany i będzie on programem podstawowym dla polskich stoczni - stwierdził Gróbarczyk.
W szczecińskiej stoczni już w czerwcu 2017 r. położono stępkę pod budowę pierwszego promu samochodowo-pasażerskiego. Polska Żegluga Bałtycka oraz Morska Stocznia Remontowa Gryfia w połowie października 2017 r. podpisały w Kołobrzegu zlecenie wykonania projektu technicznego nowej jednostki, a projekt kontraktowy został odebrany przez armatora. Mimo to nadal statek nie wyszedł poza prace projektowe.
W rozmowie z PAP minister Marek Gróbarczyk zapewnił jednak, że prace przy budowie promu idą do przodu. Podkreślił, że nadal są to prace projektowe, jednak w ciągu miesiąca kierowany przez niego resort ma przedstawić "twardy harmonogram dalszych prac". - Jest już właściciel odpowiedzialny za realizację tych zadań. To Paweł Brzezicki, który od maja jest prezesem Funduszu Rozwoju Spółek - dodał. Fundusz ten jest właścicielem Stoczni Szczecińskiej oraz szczecińskiej Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, w której ma powstać nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej.
- Zapewniono mnie, że w ciągu kilku tygodni będziemy gotowi do określenia, kiedy rozpoczną się prace na pochylni. Obecnie trwają uzgodnienia, które będą w stu procentach wiążące - zaznaczył Gróbarczyk.
Czytaj także: Przekop Mierzei Wiślanej. Nie będzie nowego przetargu
Jak przypomina PAP, w 2017 r. informowano, że długość linii ładunkowej nowego promu ma wynosić ok. 3 tys. m, a na jednostce zmieścić ma się ok. 165 samochodów ciężarowych oraz 50 samochodów osobowych. Statek miałby zabierać na pokład 400 pasażerów oraz 71 osób załogi i obsługiwać połączenie Świnoujście – Ystad w Szwecji.
Z kolei program Batory ma stymulować rozwój technologii, projektowania i budowy polskich statków i konstrukcji morskich. Dzieli się na cztery części: budowę promów pasażerskich dla polskich armatorów, wsparcie tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii okrętowych, budowę nowoczesnej modułowej platformy offshore oraz stworzenie "zielonej stoczni" w Polsce, czyli budowę nowoczesnego i bezpiecznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek morskich.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl