Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

Budowa S5 jeszcze bardziej się opóźni. GDDKiA odstępuje od umów na trzy odcinki

40
Podziel się:

Włoska firma Impresa Pizzarotti nie będzie już miała szansy ukończyć drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Drogowcy zerwali z nią umowy, bo roboty nadal są na wczesnym etapie, chociaż pod koniec tego roku odcinki miały już być gotowe.

Odcinki miały być gotowe w drugiej połowie roku, tymczasem d końca prac jeszcze daleka droga.
Odcinki miały być gotowe w drugiej połowie roku, tymczasem d końca prac jeszcze daleka droga. (GDDKiA)

Impresa Pizzarotti nie wróciła do prac po zimowej przerwie, czyli po 15 marca. GDDKiA wielokrotnie wzywała Włochów do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów, wszystko jednak na nic.

Chodzi o odcinki Nowe Marzy - Dworzysko (23,3 km długości), Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km) i Białe Błota - Szubin (9,7 km). Ten pierwszy miał być gotowy w grudniu tego roku, tymczasem postęp prac wynosi raptem około 30 proc. Podobnie można określić postępy na drugim odcinku, który miał zostać ukończony w listopadzie.

Jeszcze szybciej, bo w lipcu, miała się zakończyć budowa trzeciego odcinka. Tymczasem inwestycja ta nie jest ukończona nawet w połowie.

Zobacz także: Obejrzyj też: Duże opóźnienia w budowie kluczowych dróg w Polsce. "Kwestia nawet roku w plecy"

Włosi podpisali umowy na zaprojektowanie i budowę wszystkich odcinków S5 12 października 2015 r. W lecie 2017 roku wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał im Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej.

"Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał zapisów dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów" - pisze GDDKiA w komunikacie, w którym uzasadnia powody odstąpienia od umów.

Obecnie naliczane są kary umowne z tytułu m.in. braku zapłaty lub nieterminowej płatności wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w łącznej wysokości ponad 14,2 mln zł.

Dodatkowo GDDKiA może naliczyć kary umowne w wysokości 15 proc. wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej dla każdego z trzech odcinków drogi S5 (nr 1, 2 i 5). Łącznie jest to kwota 156,7 mln zł.

Drogowcy zinwentaryzują teraz dokładnie prace na odcinkach, za które odpowiadali Włosi. Jeszcze na przełomie lipca i sierpnia chcą ogłosić przetargi na nowych wykonawców.

Przypadek Impresa Pizzarotti nie jest odosobniony. 8 czerwca włoskie konsorcjum Toto Costruzioni Generali odstąpiło od kontraktu na odcinku S5 między Poznaniem a Wronczynem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(40)
WYRÓŻNIONE
Wolna Polska
6 lat temu
Same klamstwa .Panstwo nie zaplacilo Polskim firmom budujacym ta trase 27 milionow zlotych ,wlosi zwolnili wszystkich wynajetych pracownikow i wola zaplacic kare niz dalej wpadac w dlugi przez Polski rzad ,ludzie nie otrzymali jeszcze splat za ziemie a juz wyburzono ich domy,codziennie dochodzi do wypadkow bo cala trasa nie jest zabezpieczona prawidlowo ,a nie wiem poco to smieszne malowanie pasow wzdluz trasy zamiast oswietlenie awaryjne.Taka jest prawda ale jak zwykle durni ludzie wierza w klamstwa politykow zamiast przejrzec na oczy
+++
6 lat temu
To, że Włochom polski rząd NIE ZAPŁACIŁ..... to wina Tuska... może Rydzyk zabrałby się za budowanie 'autostrad do nieba' ????
Adam
6 lat temu
Niech Państwo stworzy kombinat budowlany coś jak kiedyś PGR i dzida na przód-państwowa robota państwowy nadzór państwowe utrzymanie-amen
NAJNOWSZE KOMENTARZE (40)
E tam. Oni
6 lat temu
tak wszyscy. Już 20 lat temu nasi prawnicy uczulali inwestycyjny na taka okoliczność. Przyszła kolejna fala.
jaan
6 lat temu
Co pieprzycie o cenach cementu. Od 15 lat nie zmienia się. Około 2003 cena podskoczyła do 500zł/tonę, potem ustabilizowała się na 400 i nadal w tych okolicach jest obecnie. w 2000 roku cena oscylowała około 200 zł/tonę, potem sprzedano Niemcom nasze skarby narodowe "cementownie" i ceny poszybowały do 500.
Ok
6 lat temu
Więcej gamonia z Włoch Chin i reszty pseudo budowlańców co budoja i tak polskimi rękoma płacąc najniższe stawki śmiech jakby nie było sprawdzonych wykonawców tylko nierobow z Włoch wstyd genaralna wstyd
normalny Pola...
6 lat temu
nie dosyć że sami nie pobudowali nawet metra żadnej autostrady ani drogo szybkiego ruchu to jeszcze to stado ignorantów i nieudaczników nie potrafi dokończyć tego co zbudował poprzedni rząd.
terminal Świn...
6 lat temu
Włoska tradycja, wstrzymywanie co raz budowy !
...
Następna strona