Specjalna maszyna do drążenia tuneli dotarła do Świnoujścia. Liczy 101 metrów długości, waży 2740 ton, a średnica wiercenia to ok. 13,5 m. - wylicza GDDKiA.
Zbudowano ją w Chinach na indywidualne zamówienie do wydrążenia tunelu pod dnem Świny. Jednocześnie będzie wykonywać obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
Konsorcjum budujące świnoujski tunel między wyspą Wolin i Uznam zleciło wykonanie TBM (Tunnel Boring Machine) firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG).
Prace mają ruszyć w marcu przyszłego roku i zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Zdaniem TBM będzie przewiercenie 1,48 km kanału. Długość całej trasy łączącej Uznam z Wolinem to 3,4 km .
Budowa pochłonie w sumie 793 mln zł. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (775,6 mln zł wyłoży Unia Europejska).
"Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych" - informuje GDDKiA.