Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Paulina Kurowska-Ciupka
Paulina Kurowska-Ciupka
|
aktualizacja
Płatna współpraca z NEINVER

"Budowaliśmy potęgę marki FACTORY. Za tym fenomenem stoi solidne podłoże"

Podziel się:

"Klienci kochają outlety za pozytywne emocje towarzyszące zakupom, dobre ceny, atrakcyjne marki, komfort i niezawodność. W nich zawsze jest dobra okazja, a zakupom towarzyszy silne poczucie satysfakcji" – mówi nam Magdalena Chachulska, Asset Management Director NEINVER, operatora i twórcy outletów Factory.

"Budowaliśmy potęgę marki FACTORY. Za tym fenomenem stoi solidne podłoże"
(materiały partnera)

Paulina Kurowska-Ciupka, WP: Zgodzi się pani ze stwierdzeniem, że outlety FACTORY to fenomen na polskim rynku?

Magdalena Chachulska: Byliśmy w tym koncepcie pierwsi, otwierając w 2002 roku warszawskie FACTORY Ursus. W tym czasie intensywnie rozwijaliśmy się na polskim rynku, mierząc się z wyzwaniami związanymi z sytuacją gospodarczą czy niedawną pandemią. Jednak model biznesowy, który stworzyliśmy, okazuje się odporny na zewnętrzne turbulencje i pozwala nam konsekwentnie kroczyć na ścieżce wzrostu razem z naszymi partnerami biznesowymi. Na przestrzeni lat budowaliśmy potęgę marki FACTORY, z bardzo wysoką rozpoznawalnością i pakietem bardzo dobrych skojarzeń. Za tym fenomenem stoi solidne podłoże. Rozwinęliśmy w Polsce hiszpańskie know-how NEINVER i wykorzystaliśmy potencjał ludzi, zdolnych, zaangażowanych i zawsze gotowych do działania. W tym czasie wiele zmian zaszło na rynku. Szereg obiektów musiało się przetransformować. My takiej sytuacji rzeczywiście nie mieliśmy. Jesteśmy silnym operatorem outletowym.

20 lat działalności w Polsce – to robi wrażenie. W czym tkwi sekret tak długiej, nieprzerwanej i odnoszącej sukcesy obecności na rynku?

Nasz sukces na rynku wynika z wielu czynników, wsłuchiwania się w potrzeby rynku i adekwatnego reagowania. Naczelną zasadą NEINVER jest partnerskie podejście do relacji z markami, opierające się na zaufaniu, zrozumieniu ich biznesów i wsparciu. Niemniej ważny jest też szacunek i wiarygodność wobec klientów przyjeżdżających na outletowe zakupy. Klienci outletów rośli razem z nami, uczyli się konceptu, stawali się świadomymi smart shopperami. Na początku poszukiwali po prostu tańszych ofert niż w regularnych centrach handlowych, dzisiaj przyjeżdżają z zasobnymi portfelami, by kupić produkty atrakcyjnych marek (w tym marek premium) w dobrych cenach. Naszą strategię funkcjonowania na rynku realizujemy bardzo konsekwentnie.

W dobie zakupów on-line wasze centra handlowe w 2022 roku odnotowały wzrost sprzedaży o 22 proc. rok do roku. Pierwsze półrocze 2023 także zamknęliście na plusie (wzrost o 15 proc.) Jakie czynniki wskazałaby pani jako kluczowe przy odnotowywaniu tak zadowalających wyników?

Kluczem jest odpowiedni stosunek jakości i ceny, budowa miksu marek odpowiadającego na potrzeby klientów, konsekwentnie odświeżanego, a także tworzenie pozytywnych doświadczeń zakupowych. Nasza oferta różni się w zależności od lokalizacji, bo klienci ze Śląska i Warszawy różnią się w swoich oczekiwaniach i preferencjach. FACTORY mieszczą się blisko centrów miast, z szybkim i prostym dojazdem. Tworzymy konkurencyjną ofertę wobec innych formatów handlowych. Zakupy dla klientów outletów to źródło pozytywnych emocji, a te mają niebagatelny wpływ na nasze decyzje – w tracie zakupów, jak i po powrocie do domu. W 10 miesiącach tego roku FACTORY odwiedziło ponad 9 mln klientów.

Za co Polacy kochają outlety?

Za pozytywne emocje towarzyszące zakupom, dobre ceny, atrakcyjne marki, komfort i niezawodność. Klienci kochają outlety, bo w nich zawsze jest dobra okazja, a zakupom towarzyszy silne poczucie satysfakcji. Oprócz pełnych serii produktów odnajdują też tzw. sample, czyli unikaty modowe niedostępne w powszechnej dystrybucji, końcówki serii danej kolekcji, której nie dostali w regularnej sprzedaży. Ta miłość do outletów rośnie wraz ze świadomością, czym jest ten koncept. A my poświęciliśmy wiele czasu i energii, by wyedukować naszych klientów. Od kilku lat konsekwentnie pracujemy nad wzmocnieniem portfolio najemców, rozszerzając ofertę premium. W tym roku FACTORY otrzymało godło Superbrands dla najmocniejszych polskich marek, a to – jak wskazują respondenci niezależnego badania konsumenckiego – marka charakteryzująca się wysoką jakością produktów, miejsce godne zaufania, oferujące dobry stosunek jakości do ceny i z dobrą reputacją. Klienci outletów mają bardzo dużą świadomość marek i swoich wyborów zakupowych, mają zasobny portfel, ale racjonalnie wydają pieniądze.

Czy zyskujący na popularności rynek re-commerce – kupowanie ubrań z drugiej ręki – jest zagrożeniem dla dalszej działalności outletów?

Re-commerce to spojrzenie w kierunku naszej filozofii – kupuj świadomie, mniej niż w dyskoncie, ale lepiej jakościowo. To nie wpływa na outletową sprzedaż. Rozumiemy potrzeby i trendy rynkowe. Z ogromną troską dbamy o środowisko, dlatego na nasz biznes i naszych partnerów patrzymy przez pryzmat celów ESG. NEINVER kolejny rok z rzędu otrzymał ocenę 5 gwiazdek w prestiżowym rankingu Global Real Estate Sustainability Benchmark 2023. W FACTORY Gliwice prowadzimy Współdzielnię, gdzie każdy może zostawić ubrania czy inne rzeczy i każdy może się w nie zaopatrzyć. W FACTORY Kraków zbieraliśmy odzież, którą organizacja Ubrania do Oddania wprowadzała do butików cyrkularnych.

Jakie korzyści dostrzegają najemcy z obecności w outletach?

Dla marek to przede wszystkim miejsce, gdzie mogą wprowadzić ofertę do drugiego obiegu sprzedażowego w znanym miejscu, chętnie odwiedzanym przez klientów. FACTORY dają możliwość skondensowania oferty w ramach jednej branży, co widać, chociażby po salonach outletowych z kategorii sportu i outdooru. To również dobra płaszczyzna do przetestowania potencjału danej marki, zbadania gotowości do zmierzenia się z rynkiem. Wiele sieci międzynarodowych decyduje się również na debiut za pośrednictwem kanału outletowego. Nasze centra są także świetnym miejscem do budowania świadomości marek wśród klientów, również tych młodych.

W jaki sposób wspieracie najemców w rozwoju ich biznesów?

Kluczowa jest nasza bliska współpraca, partnerstwo, zrozumienie i wsparcie. Poświęcamy temu bardzo dużo energii. Oferujemy pakiet wsparcia, który pozwala najemcom na konsekwentną pracę nad rozwojem ich biznesów, doskonaleniem i rozwijaniem talentów w zespołach sprzedażowych, zmianę aranżacji sklepów, wsparcie w promocji oferty i dokładną analitykę wraz z rekomendacjami bazującymi na naszym doświadczeniu, co ma proste przełożenie na poprawę rentowności i wzrost wskaźników sprzedaży. Bardzo dobre wyniki najemców to również nasze spełnione cele biznesowe.

Dostrzega pani różnice między rynkiem centrów outletowych w Polsce a zagranicą?

Za granicą outlety są zdecydowanie bardziej oddalone od centrów miast, a klienci przyjeżdżają do nich rzadziej, często raz w sezonie. W Polsce jesteśmy bliżej, a odwiedziny sięgają siedmiu czy nawet ośmiu wizyt w roku. W Europie Zachodnie więcej jest też marek premium, choć te różnice zaczynają się zacierać i z pewnością w kolejnych latach ten proces będzie postępować. Kiedyś mieliśmy w Polsce niedosyt profesjonalnych outletów. Teraz powierzchnia handlowa zbliża się do innych krajów z bardziej zaawansowanym rynkiem. Wkraczamy w fazę dojrzałości.

Jaka przyszłość czeka centra outletowe w Polsce? Czy Polacy nadal będą je tak ochoczo odwiedzać?

Myślę, że dobrze odrobiliśmy lekcję. Stale rośnie świadomość jakości produktów oferowanych w outletach, dzięki podróżowaniu oraz internetowi. Outlety stały się naturalnym elementem rynku. W najbliższych latach nie będzie ich masowo przybywać, raczej będą poprawiały wygląd, funkcjonalność czy rozbudowywać się o kolejne metry kwadratowe. Zarządcy wspólnie z markami będą udoskonalać doświadczenia zakupowe, wprowadzać nowych najemców z coraz wyższej półki. Żyjemy w świecie, w którym coraz bardziej liczy się czas. Outlety FACTORY mają optymalną wielkość i łatwą topografię. Ciągle udoskonalamy ofertę, reagujemy na bieżąco, modyfikując tzw. tenant mix. Zrobiliśmy też bardzo dużo, by prowadzić działalność w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, dostosowywać przestrzenie dla osób z niepełnosprawnościami. Jestem przekonana, że klienci outletów będą odwiedzać je ochoczo, a branża utrzyma tę dynamikę udoskonalania i rozwoju.

Płatna współpraca z NEINVER

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.