Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

Burza wokół planów lotniska we Frankfurcie. Budują swój CPK? Jest reakcja z rządu

162
Podziel się:

Lufthansa Cargo rozbudowuje bazę we Frankfurcie. Politycy opozycji grzmią, że Niemcy zbudują swój CPK, i to na kilka lat zanim powstanie nowe lotnisko w Baranowie. - To jest typowe dla PiS-u - skomentował Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, w radiu TOK FM. Mówi, że to "nieporównywalne" inwestycje.

Burza wokół planów lotniska we Frankfurcie. Budują swój CPK? Jest reakcja z rządu
Beata Szydło skomentowała plany Niemiec. Maciej Lasek (GETTY, PAP, Klaudia Radecka, NurPhoto, Jerzy Muszyński)

- To jest typowe dla PiS-u, że ich komentarze są takie, jak Radio Erewań. Jedyne, co się zgadza, to że jest inwestycja we Frankfurcie, który jest chyba największym portem europejskim, gdzie Lufthansa Cargo ma swoją bazę i będzie ją rozwijać. A ta informacja jest znana od 2014 r. - stwierdził Maciej Lasek na antenie TOK FM.

Przypomnijmy, że profil "NowyŚwiat24" na platformie X opublikował w weekend wpis: "Niemcy właśnie ogłosili, że do 2030 r., wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy w Europie lotniczy port przeładunkowy". Wiadomość tę podało dalej wielu zwolenników budowy CPK, m.in. Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia "Tak dla CPK", czy była premier Beata Szydło z Prawa i Sprawiedliwości. "Niemcy odczekali chwilę, i gdy zobaczyli, że rząd Tuska skutecznie zaorał projekt CPK, to zabrali się za rozbudowę własnego hubu we Frankfurcie" - stwierdziła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Również Sławomir Mentzen, jeden z liderów Konfederacji, odniósł się do tych doniesień, pisząc, że "CPK jednak powstanie! I to do 2030 roku. Niestety, we Frankfurcie". "U nas jak zwykle się nie da. Wyjaśniło się, dlaczego Tusk opóźnia CPK jak może".

"W Polsce nie da się zrealizować takiej inwestycji szybciej niż 2032-2035" - napisał Maciej Wilk, były dyrektor operacyjny PLL LOT, dziś prezes stowarzyszenia "Tak dla CPK", przypominając słowa z jednej z debat poświęconych CPK.

Zmagamy się w Polsce z taką właśnie mentalnością wiecznego przegrywa, a tymczasem świat nam, dosłownie, odlatuje - dodał na platformie X.

Niemiecki "CPK" we Frankfurcie? Wiceminister: to są nieporównywalne rzeczy

O te reakcje, głosy i komentarze pytany był w poniedziałek pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

- To pokazuje, że osoby, które nie mają absolutnie żadnej wiedzy (na dany temat - przyp. red.), nie powinny zabierać głosu. Lotnisko we Frankfurcie już dziś ma znacznie większe przeładunki towarów, niż te przewidywane w projekcie CPK na 2040 r. - podkreślił Maciej Lasek.

Pod względem przewozów cargo port lotniczy Frankfurt-Hahn zajmuje pierwsze miejsce w Europie. Jak wylicza branżowy serwis rynek-lotniczy.pl, w ubiegłym roku odprawiono tam 1 mln 828 tys. 91 ton cargo. Dla porównania, wynik największego w Polsce Lotniska Chopina to 101 tys. 709 ton. Drugie i trzecie miejsca podium zajęły lotniska w Paryżu i Stambule.

Rozbudowany terminal cargo ma mieć powierzchnię 330 tys. m kw., czyli tyle samo, co 46 boisk piłkarskich. Do 2030 r. zmodernizowane mają być zarówno obiekty przeładunkowe, jak również technologie magazynowania, systemy IT, przenośników, a także same budynki terminala cargo i część biurowa. Ashwin Bhat, dyrektor generalny Lufthansy Cargo, mówił, że "ta inwestycja wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie".

My mówimy o budowie nowego lotniska od zera, z siecią dojazdową i całą infrastrukturą. Sam port lotniczy będzie kosztować 10 mld dol., gdy Lufthansa Cargo buduje nowy magazyn za 600 mln euro. To są nieporównywalne rzeczy - przekonywał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Maciej Lasek potwierdził, że po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego, lotnisko we Frankfurcie będzie konkurować z polskim portem, także w wymiarze przewozów cargo. - Rywalizacja zawsze będzie. Lotniska we Frankfurcie i Lipsku istnieją. Ale to nie jest tak, że oni wszyscy czekali na CPK i skoro będzie później, stwierdzili "to teraz wybudujemy sobie halę - mówił.

oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(162)
WYRÓŻNIONE
Podsumowanie
2 miesiące temu
Zablokowane inwestycje strategiczne, CPK, port w Świnoujściu, regulacja Odry, żadnego rozwoju, tylko igrzyska pod hasłem PiS kradnie, drożyzna, podwyżki, spadek poziomu życia, upadek lub ucieczka firm, rekordowo wielki rząd i rekordowo wielki deficyt budżetu tego rządu.
xxx
2 miesiące temu
Teraz próbuja na zlecenie Berlina uwalić port w Świnoujsciu. Tylko rękami lewackiej prezydent.
stachu
2 miesiące temu
Wiadomo my mamy 15x mniejszy przeladunek, wiec to jest nieporownywalne, ale zapomnial wspomniec o tym, ze jak my zrobimy konkurencyjne lotnisko, to zabierzemy niemcom czesc przeladunku i np. beda przeladowywac tylko 3x wiecej od nas, a na skale naszego kraju, to beda miliardy euro do polskiego budzetu zysku
NAJNOWSZE KOMENTARZE (162)
caPiSci
2 miesiące temu
AFERAL z PC SPLEITOWAL POLSKE
Piotr
2 miesiące temu
Do wszystkich wyśmiewających i negujących zasandośc CPK - oparliście swoje zdanie na merytorycznych danych, czy tylko na info z mediów mainstream? macie wiedze na temat Cargo, jak to obecnie sie dostaje do Europy, ile i gdzie sie płaci podatki importowe itd? wiecie dlaczego Akurat Frankfurt i czy jest możliwe aby nie był to tylko Frankfurt? Wiecie dlaczego jak twierdzicie CPK nie da rady konkurowac?
zcx
2 miesiące temu
Już Elbląg miał się stać drugim Hamburgiem. hahaha CPK to będzie konkurować ale z innymi polskimi lotniskami i na tym koniec konkurencji. Bo nikt nie będzie przełardowywał w cpk towaru jak będzie mówgł zawieść do siebie bezpośrednio. to samo dotyczy lotów pasażerskich.
zcx
2 miesiące temu
Nie ma znaczenia co budują we Frankfurcie, bo i tak cpk nie odbierze klientów zachodnim portom lotniczym nawet jakby istniało od jutra.
Zgryz
2 miesiące temu
Niemcy pilnują swojego biznesu a to że Tusk jest pro niemiecki i pro unijny to wiadomo i musi zapłacić za pomoc w wyborach
...
Następna strona