Agresja Rosji na Ukrainę pokazuje w sposób dobitny, że potrzebne są inwestycje, które poprawią jakość infrastruktury szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO - przekazał Ben Hodges.
CPK potrzebne wschodniej flance NATO
W jego ocenie dzięki CPK możliwy będzie sprawny przerzut wojsk i sprzętu na dużą skalę. Dzięki temu zwiększyłyby się zasoby NATO w ramach odstraszania. - Infrastruktura Portu Solidarność jest właśnie tym, czego potrzebuje NATO na swojej wschodniej flance - ocenił.
Ben Hodges podkreśla również, że budowa węzła transportowego na taką skalę "jest ważna dla możliwości transportu, rozładunku i rozmieszczenia sił wojskowych". Do tego celu będzie można wykorzystać trasy: lotnicze, kolejowe i drogowe, wraz z "wszechstronnym wsparciem logistycznym".
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Dla infrastruktury CPK istotne są m.in. zdolności zwiększonej mobilności wojskowej, magazynowania paliwa i przeładunku sprzętu między środkami transportu. Oczywiście, niezbędna jest tutaj zaawansowana i przemyślana ochrona infrastruktury, w tym cybernetyczna, przed działaniami wroga mającymi na celu zakłócenie transportu - wymienił.
Generał podkreślił, że dzięki CPK będzie można zapewnić możliwości logistyczne i przepustowość na poziomie, jakiego nie zapewnia "dziś żaden inny węzeł w Polsce, ani gdziekolwiek indziej w Europie Środkowo-Wschodniej".
CPK: będziemy przede wszystkim portem cywilnym
Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk poproszony o komentarz do tych słów podkreśla, że Port Solidarność ma być lotniskiem cywilnym.
Oczywiście będzie pełnił też drugą rolę i miał drugi cel: zwiększenie bezpieczeństwa Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. W czasie konfliktu zbrojnego lotniska, także te pasażerskie, są używane do przerzutu jednostek wojskowych, sprzętu, towarów, pomocy humanitarnej itd., a także przez siły wspierające i szybkiego reagowania - wskazał.
Jednak CPK jest projektowany tak, by spełniać tzw. wymagania dual use, co oznacza, że z jego infrastruktury będą mogli korzystać zarówno cywile, jak i wojska NATO.
CPK monitoruje wpływ wojny na ruch lotniczy
Konrad Majszyk zapewnił też, że spółka monitoruje wpływ wojny w Ukrainie na rynek lotniczy. CPK pozostaje też w kontakcie w tej sprawie z odpowiednimi instytucjami lotniczymi m.in. z Europejską Organizacją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol).
Jest za wcześnie, żeby ocenić, jaki będzie długoterminowy wpływ wojny za naszą wschodnią granicą m.in. dlatego że nikt nie wie, ile ona potrwa i jaki będzie dalszy rozwój wypadków - przekazał rzecznik CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na około 3000 ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.