- W czwartek została podpisana umowa dofinansowania w wysokości 300 mln zł. To pieniądze z funduszu reprywatyzacyjnego. Oznacza, to że środki te mają zacząć na siebie zarabiać. Państwo polskie traktuje więc CPK jako dobrą inwestycję - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy lotniska.
Wniosek w tej sprawie został złożony w czerwcu, a zaakceptowany w połowie lipca. Zgodę na dofinansowania wydał UOKiK oraz Prokuratoria Generalna.
- Gdy program się rozkręci, kwoty w podobnej wysokości będą wydatkowane kwartalnie. Musimy dobrze się do tego przygotować - mówi Wild.
Właśnie przyznane 300 mln zł ma zostać przeznaczone m.in. na badania środowiskowe czy analizy. Ruszyły już przetargi na badania środowiskowe związane z inwestycjami kolejowymi. Jeszcze w tym roku ma powstać propozycja dokładnego przebiegu nowych linii kolejowych. W 2019 wybrany ma zostać też partner strategiczny.
- Test prywatnego inwestora przewiduje rentowność na poziomie 10,2 proc. To potwierdza wcześniejsze raporty BakerMcKenzie i Polityki Insight - mówi Mikołaj Wild.
Pełnomocnik rządu ds. CPK ujawnił też datę startu lotniska. Ma to być sezon zimowy w 2027 roku.
Jak dodał, inwestycja w CPK może przynieść od 4 do 7 proc. wzrostu PKB Polski. Przypomniał, że podobne inwestycje lotniskowe są realizowane w Niemczech, Rosji czy Turcji. Jednocześnie stwierdził, że nie wszystkie inwestycje realizowane w ramach CPK będą rentowne - szczególnie te kolejowe. Muszą jednak powstać, aby cały projekt się finansowo spinał. Według Wilda państwo i tak zarobi na podatkach związanych z użytkowaniem tej infrastruktury.
Jak dodał, powstać ma w sumie ponad 1600 km nowych linii kolejowych do 2040 roku. Za te inwestycje odpowiadać ma nie PKP, ale właśnie spółka CPK.
- Chcemy priorytetowo potraktować trasę na Łomżę. Pomoże to skomunikować Ostrołękę oraz Mazury z centrum kraju - tłumaczy Wild.
Wśród pierwszych tras powstać ma zupełnie nowe połączenie Warszawy z Łodzią, właśnie przez nowe lotnisko. Dalej linia ma iść do Kalisza i tam rozgałęziać się na trasy do Poznania oraz Wrocławia. Powstać ma też przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ.
- Jesteśmy ostatnim krajem z Europy Środkowej, który przetrwał z lokalnym przewoźnikiem jakim jest Lot. Trzeba mu teraz stworzyć odpowiednie warunki rozwoju - Wild
W lipcu odbyły się warsztaty z IATA, tak aby linie lotnicze wiedziały, co dzieje się w ramach CPK. Według Wilda większość graczy zgłosiła na nich deficyt infrastrukturalny, jako główny problem Polski.
Poza samym lotniskiem, powstać ma także ogromny dworzec kolejowy, przez który przejeżdżać ma 70 proc. pociągów dalekobieżnych. W ramach inwestycji powstać ma 10 tzw. szprych, czyli linii kolejowych łączących lotnisko z całą Polską. Do tego CPK ma zagospodarować cały obszar pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Sochaczewem. W sumie na inwestycję składać ma się ponad 100 elementów.
Masz newsa? Wyślij na #dziejesie