W skład komitetu wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników, także niezrzeszonych w tej organizacji.
Komitet Konsultacyjny ma weryfikować założenia koncepcyjne CPK, uzgadniać je z potrzebami przewoźników, a także wprowadzić do koncepcji ewentualne korekty oraz przeprowadzić wstępną analizę kosztów i korzyści.
Oprócz linii korzystających z Lotniska Chopina, takich jak LOT, British Airways, Air France, KLM, Alitalia czy Lufthansa będą to również linie niskokosztowe oraz cargo.
- Nasze działanie jest starannie przemyślane. Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając się o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych - stwierdza wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność - dodaje.
- Bardzo cenimy wiedzę i doświadczenie ekspertów IATA, dlatego zależy nam na przeprowadzeniu jak najszerszych konsultacji z branżą przewoźników lotniczych - mówi z kolei Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji.
Dzięki konsultacjom nowy port lotniczy między Warszawą i Łodzią ma uwzględniać potrzeby wszystkich jego klientów: przewoźników, firm działających w porcie i świadczących dla niego usługi, ale przede wszystkim pasażerów.
Uzgodnione przez CPK i IATA zasady zarządzania projektem stanowią, że - poza zwyczajowo wybieranym przez uczestników ACC przewodniczącym Komitetu Konsultacyjnego - współprzewodniczącym będzie przedstawiciel CPK. Ma to pozwolić spółce na lepsze i bardziej efektywne prowadzenie całego procesu konsultacji.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPK przy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie - mówi Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę.
Jak wyjaśnia, prognozy wskazują, że europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 r. o ok. 50 proc., dlatego niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. - Cieszymy się, że poprzez projekt CPK możemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają - podkreśla Schvartzman.
W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, LOT AMS, LS Airport Services, Polski Holding Hotelowy, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.
Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Do końca maja do CPK wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.
Czytaj też: Mateusz Morawiecki: Epokowy projekt
W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi.
W tym roku CPK zleci też plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. masterplan. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl