Kilka dni temu jeden z największych dostawców prądu - spółka Enea zapowiedziała, że chciałaby podnieść ceny taryfy za energię o 40 proc. Prezes informował, że przełożyłoby się to na realną podwyżkę rachunków za prąd dla gospodarstwa domowego w granicach około 20 proc.
To jednak nic przy podwyżkach, jakie dotykają firmy. One nie mają bezpiecznika w postaci Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Przez to już teraz muszą liczyć się ze wzrostem kosztów energii o kilkadziesiąt procent.
Takie podwyżki czekają m.in. jednostki miejskie oraz podmioty, w których miasto Warszawa pełni funkcję właściciela lub organizatora. Prezes spółki Tramwaje Warszawskie, która odpowiada m.in. za zakup taboru czy naprawę i modernizację infrastruktury torowej w stolicy, zdradził informacje o przetargu na dostawy energii.
Okazuje się, że najtańsza oferta na dostawy prądu w przetargu ma cenę megawatogodziny wyższą aż o 60 proc. w porównaniu do stawek obowiązujących rok wcześniej.
Milionowe koszty dla miejskich spółek
Z dokumentów, do których dotarliśmy, wynika, że najtańsza jest oferta PGE (464,50 zł). Za to np. Energa ustaliła cenę na poziomie 470,21 zł, Veolia na 477,12 zł, a Enea ustawiła poprzeczkę na wysokości 479 zł.
Należy podkreślić, że przetarg ten jeszcze nie został rozstrzygnięty, a więc i ostateczne ceny energii mogą się jeszcze zmienić. Pokazuje to jednak, w którą stronę zmierzają dostawcy prądu i ile mogą wkrótce płacić miejskie podmioty takie jak Tramwaje Warszawskie i ponad 700 innych jednostek zrzeszonych w Warszawskiej Grupie Zakupowej (są to m.in. biblioteki, domy kultury, zakłady opieki zdrowotnej, szpitale, teatry itp.).
"Obok zarządu dróg i metra warszawskiego jesteśmy największym konsumentem energii elektrycznej. Skala podwyżek mogłaby być jeszcze większa, gdybyśmy energię kupowali samodzielnie" - wskazuje spółka.
Łączne koszty za obrót i usługi dystrybucji energii elektrycznej w 2021 roku według dotychczasowych stawek i tak były w przypadku Tramwajów Warszawskich o około 3,5 mln zł wyższe w porównaniu do kosztów z poprzedniego roku. Przy nowych dojdą kolejne miliony.
Trzeba zacisnąć pasa
Takie informacje o potężnych podwyżkach przestały już dziwić byłego ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego, który wskazuje, że wchodzimy w spiralę kosztowo-cenową lub bardziej obrazowo - w energetyczną czarną dziurę. Firmy muszą płacić coraz więcej za materiały, usługi, nośniki energii, a to będzie przekładało się na portfele zwykłych obywateli.
- Jeśli zapytamy np. koleje mazowieckie czy inne tego typu spółki, to potwierdzą, że w wielu przypadkach kończą się im dotychczasowe umowy i ogłaszają przetargi na dostawy energii. Delikatnie mówiąc, wszyscy są porażeni ofertami - podkreśla były minister gospodarki.
Czytaj więcej: Ceny prądu wzrosną w 2022 roku. "PiS stracił 6 lat"
- To zaczyna wymykać się spod kontroli. A za to wszyscy zapłacimy. Będą droższe towary i usługi. Ucierpią pracownicy firm, w których energia stanowi dużą część wszystkich kosztów, bo gdzieś trzeba będzie zacisnąć pasa - ostrzega Piechociński.
Sugeruje, że np. miejskie spółki transportowe w takiej sytuacji albo podniosą ceny biletów, albo dostosują rozkłady pod siebie, a nie podróżnych, ograniczając floty i częstotliwość jazdy, żeby ściąć inne koszty.
Ceny energii elektrycznej gwałtownie rosną w całej Europie. W Niemczech stawki wzrosły w rok o około 60 proc. Za to w Hiszpanii są już nawet trzy razy wyższe niż poprzednio. Eksperci sugerują, że ten trend będzie się utrzymywał.
Na wzrost kosztów narzekają same przedsiębiorstwa energetyczne, które w związku z polityką klimatyczną UE płacą rekordowe ceny za zakup pozwoleń na emisję CO2. To już ponad 60 euro za tonę.