Wszelkie dane pokazują, że zakupy stacjonarne oddają palmę pierwszeństwa handlowi w sieci. Według raportu Gemius powodem jest przede wszystkim nieograniczona dostępność towarów w sklepach internetowych i marketplace. Respondenci doceniają też szybkość realizacji oraz korzystniejsze ceny. W Polsce już 77 proc. internautów kupuje online. Według badania Mediapanel pod koniec 2021 r. liczba internautów w naszym kraju wzrosła do 29,7 mln, a to oznacza, że z zakupów online skorzystało niemal 23 mln osób.
Już 150 tys. firm sprzedaje w sieci
Na przeniesienie się z zakupami do internetu ogromny wpływ miał koronawirus. Jak wyliczył Gemius, w czasie pandemii 30 proc. konsumentów kupowało w sieci więcej produktów, a 33 proc. robiło zakupy częściej. 13 proc. respondentów przyznało, że e-sklepy stały się dla nich pierwszym wyborem przy poszukiwaniu asortymentu. Mało tego, już 65 proc. osób powyżej 60. roku życia dokonuje zakupów online przynajmniej raz w miesiącu.
Rynek e-commerce rośnie w ogromnym tempie. Analitycy PwC szacują, że aktualnie w Polsce handel w sieci jest wart 93 mld zł, a w ciągu 5 lat wartość ta ma się zwiększyć do 162 mld zł. To oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 12 proc. Obecnie już ok. 150 tys. przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług w sieci.
Co ważne, e-commerce staje się coraz bardziej popularny wśród osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z własnym biznesem. Z danych firmy Dun & Bradstreet wynika, że w pierwszym półroczu 2021 r. uruchomionych zostało w Polsce ponad 5 tys. nowych sklepów internetowych. To rekord.
Skorzystaj z doświadczenia innych
Handel w sieci, jak każdy biznes, ma również swoje cienie. Ostatnie światowe wydarzenia przyniosły sprzedawcom internetowym sporo wyzwań, na które ciężko było się przygotować. W związku z pandemią dużym problemem dla sprzedawców stały się przerwane łańcuchy dostaw. Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na zachowania konsumentów i spadek koniunktury jest wojna w Ukrainie.
Dlatego wchodząc w świat e-commerce, warto czerpać z doświadczenia zdobytego przez innych oraz korzystać ze sprawdzonych rozwiązań.
Właścicieli sklepów internetowych w wielu obszarach wspiera Ikonka, czyli internetowa hurtownia działająca w klasycznej sprzedaży hurtowej i dropshippingu oraz realizująca import na zlecenie. Ikonka dostarcza zabawki, modele RC, produkty dla domu, rodziny i zwierząt. Swoim wieloletnim doświadczeniem w e-commerce firma chętnie dzieli się ze swoimi klientami.
Na co zwrócić uwagę zakładając lub prowadząc sklep w sieci? Zdaniem Konrada Zawistowskiego, szefa hurtowni Ikonka, podstawą sukcesu w e-commerce jest jakość produktów i obsługi.
Po pierwsze: jakość
Otwierając pierwszy sklep online, warto zastanowić się, jakim asortymentem chcemy handlować. Istnieją grupy produktów, które bez względu na geopolityczne zawirowania, panującą modę i koniunkturę będą znajdywały nabywców. Takim są m.in. rzeczy pierwszej potrzeby (jedzenie, artykuły higieniczne, ubrania), produkty związane z edukacją (przybory szkolne, plecaki, torby) oraz przedmioty związane z dziećmi i ich rozwojem (zabawki, gry, akcesoria do uprawiania sportu).
Klienci chętniej wracają też do sklepu, w którym od początku mogą liczyć na profesjonalną obsługę. Aż 42 proc. konsumentów rezygnuje z danej firmy po jednym złym doświadczeniu zakupowym. Warto zatem poświęcić czas i środki na opracowanie sprawnej komunikacji z klientem.
Ciągły rozwój i automatyzacja
Ważny jest także ciągły rozwój wiedzy i kompetencji własnych oraz coraz lepsze poznanie konsumentów oferowanego towaru. Można to zrobić korzystając z licznych płatnych i bezpłatnych kursów dostępnych w sieci, można również wykorzystać doświadczenie partnera w handlu.
Ikonka dostarcza sprzedawcom bazę wiedzy m.in. w formie eksperckich artykułów i podcastów o e-commerce. Dowiedzieć się z nich można m.in. jak zarabiać na dropshippingu czy na czym polega wspólny import. Na stronie sprzedawcy znajdą również liczne instrukcje, które ułatwiają obsługę zamówień.
E-commerce to branża, która stawia na nowoczesne i zautomatyzowane rozwiązania. Kluczowa jest tu łatwość złożenia zamówienia i szybkość jego realizacji. Ikonka oferuje sklepom automatyczne przesyłanie zamówień (mniejsza szansa na jakikolwiek błąd) oraz integrację ze wszystkimi systemami i zewnętrznymi programami do obsługi sklepów. Integracja to plik, który pozwoli pobrać bezpośrednio do sklepu czy marketplace wszystkie informacje o produktach (opisy, zdjęcia, stany magazynowe). Tego typu zautomatyzowane rozwiązania to ogromna oszczędność czasu dla sprzedawców.
Inwestycja w towar
Otwierając sklep, trzeba zgromadzić odpowiednią ilość asortymentu, co na początku może być sporym wyzwaniem. Ciekawym i opłacalnym rozwiązaniem dla sprzedawców może być kontraktacja towaru z dużym wyprzedzeniem, czyli tzw. import na zlecenie.
To odpowiedź na problemy ze światowymi łańcuchami dostaw. Sprzedawcy zainteresowani kontraktacją powinni sprawdzić platformę www.importonline.pl. Dzięki niej mogą dokonać zakupu wybranego towaru z dużym wyprzedzeniem i w okazyjnej cenie. Firma od 20 lat specjalizuje się w sprowadzaniu towarów z Chin. Zaliczka za towar to 30 proc. wartości zamówienia, realizacja trwa od 45 do 90 dni. Można zamówić dowolny produkt, i to zarówno ten dostępny w hurtowni, jak i spoza jej oferty. W tym drugim przypadku specjaliści zajmą się również przygotowaniem odpowiednich dokumentów.
Kup teraz, zapłać później
Sprzedawca, chcąc być przygotowanym na ewentualne spadki i zastoje na rynku, powinien zadbać o płynność finansową. Planując wydatki, musi też mieć zabezpieczoną gotówkę na przyszłe inwestycje. Wymaga to myślenia strategicznego i szczegółowego planowania kolejnych działań z uwzględnieniem ewentualnych sytuacji kryzysowych.
W tym celu może korzystać z najróżniejszych narzędzi. Hurtownia Ikonka wspiera utrzymanie płynności finansowej swoich klientów poprzez kredyt kupiecki i odroczone płatności. Funkcje te pozwalają wziąć towar na kredyt, który zostanie spłacony w późniejszym terminie. Wysokość kredytu i czas odroczonej płatności zależy od stażu współpracy, ale jest on przyznawany już po trzecim zamówieniu.
Ze wsparciem jest łatwiej
Podsumowując, branża e-commerce daje ogromne możliwości rozwoju. Ostatnie lata pokazały jednak, że sytuacja na rynku jest zmienna i wpływa na nią wiele zewnętrznych czynników. Sprzedawcy powinni być zatem przygotowani na różnego rodzaju kryzysy, ale też gotowi szybko działać, aby wykorzystać nadarzające się okazje. Wsparcie profesjonalistów, którzy handel w sieci znają od podszewki, jest bezcenne.
Materiał powstał przy współpracy z Hurtownią Ikonka