W stoczni Guangzhou w południowych Chinach zauważono budowę co najmniej trzech, a prawdopodobnie pięciu lub więcej specjalnych barek. Te jednostki, wyposażone w długie mosty drogowe, mogą być kluczowe w przyszłych operacjach desantowych na wyspy tajwańskie - donosi portal "Naval News".
Barki te mają mosty o długości ponad 120 metrów, co pozwala na dotarcie do dróg przybrzeżnych lub twardych nawierzchni za plażami. Na rufie znajduje się otwarta platforma umożliwiająca dokowanie innych statków i rozładunek. Niektóre z barek wyposażone są w filary stabilizujące, co zapewnia stabilność nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Rosnące ambicje morskie Chin
Chiny intensyfikują swoje ambicje morskie, rozwijając flotę, która ma na celu zdominowanie Pacyfiku. W ostatnim czasie zwodowano największy na świecie okręt desantowy typu 076, co podkreśla rosnącą potęgę morską Chin.
Okręt ten, wyposażony w nowoczesne systemy, może przewozić do 1000 żołnierzy i jest symbolem dążeń Pekinu do zastąpienia USA jako globalnego hegemona.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dr Emma Salisbury z Council on Geostrategy, cytowana przez portal "Naval News", przyznaje, że inwazja na Tajwan wymagałaby dużej liczby statków do szybkiego transportu sprzętu i personelu. Nowe barki mogą być częścią przygotowań do takiej operacji, umożliwiając desant w miejscach wcześniej uznawanych za nieodpowiednie.
Chiny inwestują ogromne środki w rozwój technologiczny i rozbudowę floty, dążąc do przejęcia kontroli nad Tajwanem. Obecnie chińska marynarka wojenna, jest większa niż flota USA, co podkreśla ambicje Pekinu.
Chiny starają się nie tylko dogonić, ale i przewyższyć Zachód, co stanowi wyzwanie dla globalnego porządku. Nowe barki mogą być częścią strategii wzmacniania sił morskich, umożliwiając desant w miejscach wcześniej uznawanych za nieodpowiednie.
Tajwan wzmacnia swoje siły obronne
W odpowiedzi na rosnące napięcia z Chinami, Tajwan rozpoczął kompleksowe ćwiczenia wojskowe Han Kuang. Ćwiczenia te mają na celu sprawdzenie skuteczności obrony infrastruktury krytycznej i systemów komunikacyjnych w przypadku chińskiej blokady.
W tym roku skupiono się na realistycznym odwzorowaniu pola bitwy, rezygnując z pokazowych manewrów. Damien Symon, analityk obrony, zauważa, że nowe barki są przystosowane do współpracy z chińską flotą promów RORO, które mogą przewozić ciężkie pojazdy wojskowe.