CATL w swoim komunikacie prasowym twierdzi, że osiągnął przełom dzięki wykorzystaniu bionicznych technologii SEI i samoorganizujących się elektrolitów. Firma podkreśla, że system TENER, wykorzystujący ogniwa z serii L o gęstości energii 430 watogodzin na litr, ma pojemność 6,25 megawatogodzin (MWh) i mieści się w 20-stopowym kontenerze morskim.
Producent zapewnia, że system TENER może wytrzymać 15 000 cykli ładowania, co jest około 1,7 razy więcej niż obecny standard branżowy. Całkowita żywotność akumulatora ma wynosić 20 lat. Przy 15 000 cyklach z przeciętnym 80-procentowym wykorzystaniem nominalnej pojemności 6,25 MWh, odpowiadałoby to łącznie 75 gigawatogodzinom energii.
Współpraca z Rolls-Royce i potencjalne zastosowania
CATL nawiązał strategiczną współpracę z firmą Rolls-Royce w celu wprowadzenia systemu TENER na rynek europejski. Producent akcentuje, że system nie jest przeznaczony do użytku domowego ze względu na swoje rozmiary i pojemność. Zamiast tego może być wykorzystywany do wyrównywania szczytów obciążenia w sieci elektroenergetycznej, zwłaszcza w kontekście rosnącego udziału energii odnawialnej.
Mimo że CATL nie podaje cen, szacuje się, że koszt systemu TENER może wynosić około miliona dolarów. Przy tak dużej pojemności i efektywności, system mógłby szybko się zamortyzować w sieci elektroenergetycznej. Koszt magazynowania energii wyniósłby około 1,3 centa za kilowatogodzinę, co jest znacznie mniej niż wahania cen na giełdzie energii.
Eksperci branżowi przewidują, że jeśli CATL będzie w stanie szybko produkować system TENER w dużych ilościach, nie powinno brakować chętnych nabywców. System może odegrać kluczową rolę w stabilizacji sieci elektroenergetycznych i wspieraniu rozwoju odnawialnych źródeł energii.