Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Chiny wypychają Niemcy ze światowych rynków. "Okno możliwości zawęża się"

36
Podziel się:

Chiny i Niemcy coraz bardziej ze sobą konkurują. Eksperci Allianz Trade w swoim najnowszym raporcie donoszą, że chińska konkurencja zagraża niemieckiej dominacji w kluczowych sektorach eksportowych. Jednocześnie rośnie zależność Niemiec od chińskiego importu.

Chiny wypychają Niemcy ze światowych rynków. "Okno możliwości zawęża się"
Nowy raport o relacji gospodarczej Chin i Niemiec (GETTY, Photonews)

Analitycy Allianz Trade w najnowszym raporcie badają relacje gospodarcze, które łączą NiemcyChiny. Diagnoza nie jest dobra dla zachodniego sąsiada Polski. Eksperci wskazują, że pomimo niedawnej podróży kanclerza Niemiec do Chin, stosunki handlowe pomiędzy tymi państwami mogą być zagrożone.

"Udział Chin w globalnym eksporcie w kluczowych sektorach, takich jak maszyny, chemikalia i sprzęt elektryczny, przewyższył Niemcy, podczas gdy zależność Niemiec od chińskiego importu znacznie wzrosła z 6 proc. w 2004 r. do 22 proc. w 2022 r." - czytamy w raporcie.

Ta krytyczna zależność obejmuje aż 212 rodzajów produktów, z czego 74 należą do sektorów komputerów, telekomunikacji, elektroniki i sprzętu gospodarstwa domowego, 44 do tekstyliów, a 33 do chemikaliów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Chiny wypierają Niemcy

Eksperci zaznaczają, że o ile w przeszłości oba kraje cieszyły się silnym, uzupełniającym się partnerstwem, to obecnie nasilająca się konkurencja przemysłowa zagraża niemieckiej produkcji w sektorach, w których kiedyś dominowała.

"Z analiz Allianz Trade wynika, że struktura handlu między Niemcami a Chinami zmienia się, a udział eksportu do Chin w PKB spadł o prawie jedną trzecią od szczytowego poziomu w IV kwartale 2020 roku" - podkreślają analitycy.

Bilans handlowy Niemiec z Chinami od dłuższego czasu był przechylony, ale niemiecki deficyt handlowy nasilił się w ciągu ostatnich dwóch lat.

Raport zwraca uwagę, że Chiny stale pięły się w górę łańcucha wartości i zdobyły udział w rynku w zaawansowanych sektorach przemysłowych, jednocześnie wypierając produkty europejskie z rynku krajowego. Udział Chin w globalnym rynku eksportowym stale wzrastał z mniej niż 4 proc. w 2000 r. do 14 proc. w 2022 r. Tymczasem udziały Niemiec przez długi czas utrzymywały się na poziomie około 10 proc., a w 2022 r. ustabilizowały się na poziomie 8 proc.

Co istotne, globalny udział Chin w eksporcie przewyższył udział Niemiec w trzech z czterech głównych sektorów eksportowych: maszynach i urządzeniach, chemikaliach oraz komputerach, telekomunikacji, elektronice i sprzęcie gospodarstwa domowego. Jedynie w sektorze producentów i dostawców samochodów oraz sprzętu transportowego Niemcy utrzymują przewagę, choć i ona nieznacznie się zmniejszyła w ostatnich latach.

"Wysoko wyspecjalizowane niemieckie firmy maszynowe, producenci pojazdów z silnikami spalinowymi i producenci specjalistycznych chemikaliów stoją w obliczu silnej konkurencji ze strony chińskich rywali, którzy są wspierani przez konkurencyjność cenową i wsparcie polityczne ze strony Pekinu" - alarmują eksperci Allianz Trade. Przykładowo, gdy niemiecki eksport samochodów osobowych do Chin wzrósł o 38 proc. w ciągu ostatniej dekady, to w ciągu ostatnich dwóch lat gwałtownie spadł o 10 proc.

Analitycy zwracają również uwagę na różnicę między eksportem związanym z globalnymi łańcuchami wartości a tym, który trafia bezpośrednio na rynek końcowy. Chiny znacznie szybciej zyskują na popularności w eksporcie tradycyjnym, co może odzwierciedlać dwa trendy. Z jednej strony, na wcześniejszych etapach industrializacji, eksport towarów, które wymagają mniejszej wartości dodanej i mniej wyrafinowanych łańcuchów dostaw, rozwija się szybciej. Z drugiej strony, w ostatnim czasie Chiny były w stanie zintegrować długie sekwencje łańcuchów wartości w kraju, dostarczając w ten sposób towary, które wymagają mniejszego udziału innych krajów.

Chiny zyskują kosztem Niemiec także w UE

"Okno możliwości dla niemieckiej produkcji zawęża się, ponieważ stosunki gospodarcze między Niemcami a Chinami zmieniają się z komplementarności na substytucję - nawet w UE" - podkreślają analitycy Allianz Trade. Niemiecki eksport maszyn do krajów BRICS (z wyłączeniem Chin) i krajów ASEAN spadł w ciągu trzech lat odpowiednio o 23 proc. i 14 proc. w porównaniu z 2019 r. W tym samym czasie chiński eksport maszyn do tych regionów odnotował znaczny wzrost - o 89 proc. do BRICS i 31 proc. do ASEAN.

W Europie, która odpowiada za dwie trzecie niemieckiego eksportu, Chiny również zyskały udział w rynku kosztem Niemiec. Podczas gdy Niemcy historycznie były głównym źródłem importu na rynku UE, szczególnie w zaawansowanych sektorach produkcyjnych, takich jak pojazdy silnikowe i maszyny, ich udział w rynku spada. W ciągu ostatnich pięciu i 10 lat, 10 z 11 zaawansowanych sektorów produkcyjnych odnotowało spadek udziału w rynku, z wyjątkiem metali podstawowych i produktów farmaceutycznych. Największe spowolnienie odczuł sprzęt transportowy (z wyłączeniem pojazdów silnikowych). Z kolei Chiny odnotowały znaczny wzrost na rynku UE we wszystkich sektorach, z niewielkim wyjątkiem produktów komputerowych, elektronicznych i optycznych. Szczególnie silna dynamika dotyczy sprzętu elektrycznego.

Malejące zyski niemieckich firm w Chinach

Raport zwraca uwagę, że choć niektóre niemieckie firmy zraziły się do chińskiego rynku, to dla dużych korporacji pozostaje on atrakcyjnym miejscem do inwestycji. W latach 2010-2022 niemieckie inwestycje bezpośrednie w Chinach wzrosły pięciokrotnie, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym, i czterokrotnie w sektorze chemicznym. Jednak niemieckie firmy odnotowały niższe obroty w Chinach o 6,2 mld EUR i mniejszy zwrot z inwestycji bezpośrednich o 24,8 mld EUR w 2022 r. w porównaniu ze scenariuszem alternatywnym bez transferu wiedzy i technologii.

"Aby zachować konkurencyjność, firmy reinwestują swoje zyski osiągnięte w Chinach z powrotem w kraju, zmniejszając fundusze, które mają być wysyłane do Niemiec. Dalsze wyzwania gospodarcze w kraju macierzystym związane z wysokimi cenami energii i rosnącą biurokracją zwiększają presję na firmy działające na arenie międzynarodowej. Doprowadziło to do redukcji zatrudnienia w kraju" - czytamy w raporcie.

Analitycy sugerują, że niemieckie firmy skorzystałyby bardziej na polityce, która zmniejszyłaby ich obciążenia regulacyjne i podatkowe w kraju oraz usunęła przeszkody dla innowacji, co pomogłoby odzyskać konkurencyjność na arenie międzynarodowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
przemysł
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(36)
WYRÓŻNIONE
Bingo
7 miesięcy temu
Niemcy przy Chinach na zacofana wieś. Wystarczy obejrzeć na YouTube chińską ulicę, auta, ludzi, jakość nawierzchni, sygnalizację, punkty info, Stacje metro, pociągi, obsługa wszystkiego przez smartfony. Chiny są do przodu przed zachodnią UE o 20 - 30 lat. O autostradach, portach, lotniskach, uczelniach nie wspomnę bo dostaniecie histerii, szczególnie ci co im płacą za krytykowanie Chin. Alleluja.
Tylko myślę
7 miesięcy temu
Przecież sami na sobie załatwili to wszystko.. W imię :Zysków. Zniszczyli wszystko co mieli.
Pako
7 miesięcy temu
Zgodnie z przepowiednią królowej Saby żółta rasa zaleje świat
NAJNOWSZE KOMENTARZE (36)
Emerytowany e...
7 miesięcy temu
Chiny wypychają Niemcy a Niemcy PO przez agenturę kolonizują Polskę
euroazjatka
7 miesięcy temu
Wróg mojego wroga jest moim przyjacielem
Tede
7 miesięcy temu
Juz jutro bedziemy montowali chinczykom auta za miske ryzu...
Witold
7 miesięcy temu
Jak to jest, że komunizm chiński pobił zachodnią demokrację???? Tak, tak za miskę ryżu pracują po 25 h/ dobę. I nie mają wody bieżącej i stacza , buhahahhhhha
KR1
7 miesięcy temu
Xi Jinping to Wielki Światowy Przywódca !! Powodzenia Chińczycy!!
...
Następna strona