Most Pelješac mierzy 2404 m długości i 22,5 m szerokości. Jego wysokość wynosi 55 m, co miałoby umożliwiać wpływanie do portu w Neum nawet większych jednostek. Najwyższe pylony mają wznosić się na wysokość 240 m, z czego ponad poziom morza wystawać na 170 m. Elementem inwestycji są też dwa tunele o łącznej długości 2,5 km oraz dwa mniejsze mosty na półwyspie Pelješac.
Jedyny dostęp do Morza Adriatyckiego Bośnia i Hercegowina zyskuje dzięki długiemu na kilkanaście kilometrów pasowi wybrzeża w okolicy miasta Neum. Już kilka lat po zakończeniu wojny na Bałkanach, bo w 1997 r. pojawił się pomysł budowy mostu między miejscowościami Komarne i Brijeste ne półwyspie Pelješac. Oficjalnie ogłoszono go w 2005 r.
Realizacja napotykała jednak liczne trudności. Zarówno, gdy mowa o stanowczym sprzeciwie ze strony władz Bośni i Hercegowiny, światowym kryzysie ekonomicznym z 2008 r., planach porzucenia projektu na rzecz budowy autostrady. Ostatecznie przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej właściwą budowę mostu rozpoczęto w 2018 r. Przetarg wygrało wówczas chińskie konsorcjum China Road and Bridge Corporation (CRBC). Oferta spółki opiewała na 2 mld kun. Unia Europejska dofinansowała inwestycję kwotą 330 mln euro, co miało pokryć 85 proc. kosztów budowy.
Oficjalne zakończenie budowy ogłoszono 28 lipca 2021 r. Jednak otwarcie przeprawy zaplanowano na 26 lipca 2022 r., po ukończeniu dróg dojazdowych, a także przeprowadzeniu koniecznych testów.
Mosty ważne dla turystyki Chorwacji
Chorwacja około 25 proc. PKB czerpie z turystyki. W 2021 r. kraj ten odwiedziło łącznie 13,8 mln turystów. W chorwackiej części Morza Adriatyckiego jest łącznie ponad 1100 wysp i wysepek.
Dlatego dla rozwoju turystyki Chorwacji budowa mostów jest niezwykle ważna. To trochę ich natura łączyć nie dzielić. Dzięki nim wyspy stają się bardziej dostępne dla gości, co z kolei w bezpośredni sposób wpływa również na życie mieszkańców - mówi money.pl Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.
Dodaje, że doskonałym przykładem jest wyspa Krk. - Dzięki stałemu połączeniu z lądem ponad 41 lat temu otrzymała silny impuls w zakresie rozwoju, ale i demografii. Na wyspie działa lotnisko, które obsługuje pasażerów przylatujących do Rijeki - mówi money.pl Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Przed otwarciem mostu podróż na wyspę Krk i z powrotem była możliwa promem, co wydłużało jej czas.