Crowdfunding – na czym polega?
Finansowanie społecznościowe (ang. crowdfunding) staje się coraz popularniejszą formą zdobywania pieniędzy na realizację nowych projektów. Dzięki crowdfundingowi firmy, instytucje pozarządowe, a także osoby prywatne mogą zbierać środki na różne cele, na przykład otworzenie nowego biznesu, projekty związane z realizacją pasji czy też cele charytatywne. Platformy do organizowania zbiórek stanowią wyspecjalizowane serwisy internetowe, na których spotykają się osoby zbierające środki na rozpoczęcie działalności z donatorami chętnymi dołożyć swoją cegiełkę do ciekawych projektów. To na nich potencjalni darczyńcy mają możliwość zapoznania się z naszym pomysłem i dokonania mikropłatności na poczet jego realizacji.
Crowdfunding polega na pozyskiwaniu środków na finansowanie projektu pośród społeczności. Użytkownicy platform crowdfundingowych zbierają pieniądze na bardzo różne cele – mogą to być przedsięwzięcia biznesowe lub kulturalne, takie jak wypuszczenie na rynek innowacyjnego produktu, wydanie debiutanckiej płyty czy też zakup nowego sprzętu elektronicznego. Finansowanie społecznościowe umożliwia osobom pełnym pasji, które jednak nie dysponują budżetem na realizację swoich pomysłów, pozyskanie środków od społeczności internetowej. Darczyńcy nie są w żaden sposób zobligowani do wspierania konkretnych projektów ani wpłacania określonych kwot. To od członków społeczności zależy wysokość bądź ewentualna częstotliwość wpłat.
Rodzaje crowdfundingu
Rozróżniamy trzy główne modele crowdfundingu:
- inwestycyjny, zwany inaczej udziałowym – gdzie użytkownicy wpłatę pieniędzy wiążą z korzyściami finansowymi (np. uzyskaniem udziałów),
- donacyjny – obejmujący inicjatywy powoływane przez organizacje non-profit oraz popularne zbiórki charytatywne,
- pożyczkowy – będący de facto pożyczką z pominięciem udziału instytucji finansowych, organizator zbiórki musi w określonym czasie zwrócić otrzymane pieniądze.
Jak uzyskać finansowanie społecznościowe dla swojego projektu?
Decydując się na crowdfunding, musimy pamiętać, że nie ma pewności, czy nasz pomysł spotka się z zainteresowaniem użytkowników, którzy mieliby wpłacić pieniądze na nasz projekt. Aby zwiększyć szanse na pozyskanie środków, powinniśmy jak najdokładniej opisać cel naszej zbiórki oraz wcześniej szczegółowo przeanalizować, jaki budżet będzie nam potrzebny do realizacji pomysłu. W przypadku gdy myślimy o wprowadzeniu na rynek nowego produktu, dodatkową zaletą finansowania społecznościowego jest to, że poprzez zbiórkę o naszym produkcie dowiedzą się potencjalni konsumenci – tym samym jest to bardzo dobry sposób na sprawdzenie rynku pod kątem zainteresowania społeczności. Jeśli nasz pomysł nie spodoba się użytkownikom platformy, prawdopodobnie nie zaciekawiłby również potencjalnych kupujących.
Aby zachęcić członków społeczności do finansowania projektu, twórcy zbiórek często oferują drobne nagrody w zamian za wsparcie. Takim bonusem może być produkt wysłany donatorowi jeszcze przed startem oficjalnej sprzedaży lub produkt personalizowany – na przykład płyta z podpisem twórcy lub torba z logo projektu.
Crowdfunding – na co uważać?
Minusem finansowania społecznego jest przyjęty model rozliczania darowizn – na większości platform crowdfundingowych autor zbiórki otrzymuje pieniądze tylko wtedy, gdy zostanie zebrana cała założona uprzednio kwota. W innym wypadku pieniądze wrócą do darczyńców. Jeśli więc zależy nam na czasie, warto rozważyć dostępne na rynku alternatywne opcje finansowania projektów.
Powinniśmy również pamiętać o tym, że jeśli chcemy wprowadzić nowy produkt, warto zastanowić się nad zastrzeżeniem praw autorskich – w momencie gdy rozpoczniemy zbiórkę, nic nie stoi na przeszkodzie, by ktoś inny przejął nasz pomysł.
Artykuł sponsorowany