Maciej Lasek w rozmowie z TVN24 zapewniał, że "nie ma dzisiaj dyskusji: zamykamy, czy nie zamykamy CPK". Przekazał, że jeśli zapadnie decyzja o budowie megalotniska, "to w tym roku będzie pozwolenie na budowę".
Nie mówimy, że zwijamy projekt, tylko budujemy nowoczesną infrastrukturę - zapewniał. - Audyt prowadzony jest po to, żeby ten projekt postawić "z głowy na nogi". Trzeba go zracjonalizować - dodał.
Wyjaśniał też, że że w związku z audytem, rozmowy z inwestorami są zamrożone. - Są w tzw. standby-u - stwierdził.
Maciej Lasek o budowie CPK i lotnisku Chopina
Przyznał, że w przypadku istnienia Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ma sensu utrzymywania lotniska Chopina w Warszawie. Zastrzegł przy tym, że "tak czy inaczej musimy dzisiaj zainwestować w lotnisko Chopina i port w Modlinie".
W projekcie strategii dla branży lotniczej opracowanej przez poprzedni rząd - Zjednoczonej Prawicy - wskazano, że po otwarciu CPK lotnictwo cywilne zniknie z lotniska Chopina.
- Ta decyzja była już wcześniej sygnalizowana podczas dyskusji na temat konsekwencji wynikających z realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. To nie jest jednak decyzja, która zostanie zrealizowana w konkretnym terminie, o wyznaczonej dacie. To będzie na pewno proces - tłumaczył w tamtym czasie poseł PiS oraz były minister transportu Jerzy Polaczek.
- Lotnisko na Okęciu i latanie z niego cieszy się największą popularnością w Polsce. Jak można zamykać coś, co jest najczęściej wybierane przez Polaków? To jest jakieś nieporozumienie. Stolica, wzorem choćby Londynu, powinna mieć swoje lotnisko. Trzeba tę warszawską infrastrukturę dalej wykorzystywać z myślą o lotach cywilnych - przekonywał wówczas poseł PO Dariusz Joński, wtedy przewodniczy sejmowej podkomisji ds. transportu lotniczego, a dziś szef komisji śledczej ds. wyborów kopertowych.
Na jakim etapie jest projekt CPK?
Maciej Lasek poinformował również w sobotę, że wojewoda mazowiecki zwrócił do uzupełnienia wniosek o decyzję lokalizacyjną w sprawie CPK, a spółka ma na to 60 dni.
Na pytanie, czy jest gotowy masterplan i projekt terminala, pełnomocnik rządu powiedział, że "inwestycja ma swój masterplan i decyzję środowiskową, natomiast nie ma gotowego projektu terminala, który jest w trakcie realizacji".
Rząd PiS zakładał, że megalotnisko będzie uruchomione w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Obecna ekipa rządząca od dawna mówiła, że ten termin jest nierealny.
- To są bajki - stwierdził w czwartek na antenie Radia ZET Maciej Lasek.
- Nierealny harmonogram. Poniżej 1 proc. jest prawdopodobieństwo, że spółka utrzymałaby się w ustalonym harmonogramie i mówią to ludzie, którzy w spółce pracują od lat. Założono, że to lotnisko będzie budowane przy skróceniu wszystkich możliwych decyzji. Sześć dni w tygodniu, na dwie zmiany, zero ryzyk, zero protestów - dodał.
Przyszłość CPK ma być jednym z tematów Rady Gabinetowej, którą prezydent Andrzej Duda zwołał na 13 lutego.