Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Co zostało z "cudu na Orlenie"? Komisja Europejska opublikowała najnowsze dane

476
Podziel się:

Od początku stycznia ceny paliw na stacjach pozostają stabilne - benzyna i diesel są tańsze średnio o 1 grosz na litrze. Tymczasem PKN Orlen dalej obniża ceny w hurcie. Najświeższe dane Komisji Europejskiej pokazują, jak polskie średnie ceny paliw na stacjach wypadają na tle innych państw Unii Europejskiej.

Co zostało z "cudu na Orlenie"? Komisja Europejska opublikowała najnowsze dane
Prezes PKN Orlen obiecał, że od 1 stycznia 2023 r. ceny paliw pozostaną stabilne. Koncernowi zarzuca się, że z tego powodu zawyżał je pod koniec roku. Zdjęcie ilustracyjne (Agencja Wyborcza, Maciek Jaźwiecki)

Ceny hurtowe PKN Orlen są dziś nawet niższe niż 1 stycznia 2023 r., kiedy to państwowy koncern w ciągu zaledwie dwóch dni obniżył je o 14 proc. Jak twierdzą politycy opozycji i ekonomiści, było to możliwe dzięki sztucznemu "pompowaniu" cen w ostatnich tygodniach roku. Zgromadzony w ten sposób bufor miał posłużyć do sfinansowania noworocznego "cudu na Orlenie", czyli utrzymania cen paliw mimo wzrostu obciążeń podatkowych od 1 stycznia 2023 r.

E-petrol.pl w najnowszym raporcie pisze, że w porównaniu z ubiegłym tygodniem "symbolicznie zmieniły się ogólnopolskie średnie ceny benzyny Pb95 i oleju napędowego":

  • Pb98: 7,39 zł/l (+2 gr/l)
  • Pb95: 6,56 zł/l (-1 gr/l)
  • ON: 7,68 zł/l (-1 gr/l)

Według danych z raportu benzyna Pb95 w tym tygodniu jest najtańsza w województwie łódzkim (6,45 zł/l), a olej napędowy - najtańszy w woj. warmińsko-mazurskim (7,54 zł/l). Oba paliwa są najdroższe na Opolszczyźnie, gdzie za litr płaci się odpowiednio 6,62 zł i 7,77 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Marże na stacjach Orlenu. "Kiedy oszukiwali Polaków?"

Ceny paliw. Polska na tle innych krajów UE

Średnia cena paliwa do aut z silnikiem Diesla w Polsce to 1,64 euro, tyle samo, ile na Litwie. Jest to cena detaliczna, uwzględniająca już obciążenia podatkowe. Spośród naszych sąsiadów mniej płacą Czesi (1,56 euro) i Słowacy (1,62 euro). Tylko za zachodnią granicą jest drożej - średnio 1,82 euro za litr. To dane z opublikowanego dziś raportu Komisji Europejskiej. Najwięcej w UE płacą Szwedzi - średnio 2,12 euro za litr diesla, a najmniej - tankujący na Malcie (1,21 euro za litr).

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku popularnej benzyny Pb95. Tu Polska rzeczywiście może się pochwalić najniższą średnią ceną w regionie - 1,40 euro za litr. Wśród naszych unijnych sąsiadów najwięcej płacą Niemcy (1,71 euro za litr), Czesi (1,51 euro), Słowacy (1,49 euro) i Litwini (1,48 euro). W skali całej Unii Europejskiej najdrożej jest w Finlandii (1,91 euro za litr) i w Grecji (1,86 euro). Najtaniej - w Słowenii, gdzie tankujący płacą 1,27 euro za litr.

Cud na Orlenie. W grudniu paliwo mogło być tańsze

Sprawie "cudu na Orlenie" przygląda się już Urząd Konkurencji i Konsumentów. Politycy Platformy Obywatelskiej przygotowali internetowy kalkulator działający pod hasłem: "Afera Orlenu. Sprawdź na ile oszukał cię Orlen". Przelicza on, ile kierowcy zaoszczędziliby na tankowaniu, gdyby cena obłożonego jeszcze 8-proc. stawką VAT paliwa była odpowiednio niższa. Wyliczenia pokazuje w skali miesiąca, jak i dla całego okresu obowiązywania tarczy antyinflacyjnej.

Gdyby było tak, jak sugerują twórcy tego narzędzia, to na ponad 6 tys. stacji konkurencyjnych dla PKN Orlen ceny paliw powinny być wyjątkowo atrakcyjne, czyli takie, że klienci nie mieliby podstaw, by zaopatrywać się w paliwa na stacjach Orlen. Tak się jednak nie stało, co dowodzi, że nie dochodziło tutaj do jakiejkolwiek manipulacji polegającej na zawyżaniu cen - tłumaczy PKN Orlen w odpowiedzi na pytania money.pl.

Grzegorz Maziak z e-petrol.pl zwraca uwagę, że zastosowany w kalkulatorze model rzeczywiście jest za bardzo uproszczony. - Taniej rzeczywiście mogło być od początku grudnia, ale nie przez cały ten okres. To w grudniu tzw. premia lądowa wzrosła, wcześniej mieliśmy i takie okresy, gdy marże hurtowe były niższe. Dlatego rozciąganie tego modelu na wszystkie miesiące obowiązywania tarczy antyinflacyjnej to jednak nadużycie - mówił ekspert w rozmowie z money.pl.

Co decyduje o cenach na stacjach paliw?

Cena hurtowa rafinerii to najważniejszy czynnik decydujący o tym, ile kierowcy płacą za tankowanie. To dlatego polityka cenowa i ruchy PKN Orlen, największego producenta paliw na polskim rynku, mają tak duże znaczenie. I to nie tylko dla tankujących na stacjach Orlenu i Lotosu (będących już jedną firmą), ale nawet na stacjach niezależnych, z których wiele zaopatruje się w paliwa właśnie w płockim koncernie. Na początku stycznia 2023 r. cena hurtowa stanowiła około 54 proc. ceny litra benzyny i oleju napędowego.

Również właściciele i operatorzy stacji paliw mają wpływ na ceny. Ustalają je, decydując o marży - to ta część, która zostaje w ich kieszeni. Według danych z początku stycznia, w jednym litrze benzyny Pb95 marża stanowi średnio 41 groszy, a w przypadku oleju napędowego - 3 grosze więcej.

Pozostałe składniki ceny paliwa to obciążenia podatkowe, które trafiają do kasy państwa. Są wśród nich:

  • podatek VAT (od 1 stycznia 2023 r. 23 proc. zamiast 8 proc.), którego udział w cenie litra paliwa to około 18,7 proc.
  • opłata akcyzowa, odpowiadająca za 15-17 proc. ceny litra paliwa
  • opłata emisyjna, która stanowi około 1 proc. ceny płaconej przez kierowcę.

Komisja Europejska wylicza, że obciążenia podatkowe w cenach paliw w Polsce stanowią średnio 45 proc. ceny litra benzyny Pb95 i 39 proc. ceny litra ON. Podatki mają największy udział w cenie litra Pb95 w Grecji i Włoszech (58 proc.), a dla oleju napędowego na Malcie (54 proc.) i we Włoszech (51 proc.).

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(476)
WYRÓŻNIONE
Ciekawe
2 lata temu
Szkoda, że mędrcy pisuarowi nie mówią ile można kupić paliwa za średnią pensję w Polsce i innych krajach Europy.
Nick
2 lata temu
Tak samo jak na paliwie rąbią nas na cenach gazu, węgla i energii. Prowadzą do upadku nasz wspaniały kraj, ukrywając setki miliardów złotych długu, drukując, trwoniąc potężne pieniądze z naszych podatków, uwłaszczając się na majątku państwa, czyli naszym. Uprawiają tępą propagandę za 3 miliardy złotych rocznie, która wmawia ludziom starszym i niezbyt wykształconym, że pisflacja to wina Rosji, czy grypy. Upychają po zarządach spółek skarbu państwa już nawet 80letnie starsze panie, bo są zaprzyjaźnione z wodzem. Liczę, że wszyscy obecnie niszczący nasz kraj, zostaną już niebawem uczciwie i z całą surowością rozliczeni ze swoich działań.
zdradzili wyb...
2 lata temu
PIS skopiował komune i doprowadził do tej samej biedy - mamy ogromne marze, jedne z najwyższych cen węgla, paliw, prądu, ..... a w konsekwencji i galopującą inflację....
NAJNOWSZE KOMENTARZE (476)
Rolnik
2 lata temu
Tusk ty oszuscie na chole tymczasowo podniosłes stawkę vat 2010r z 21% na 23% . To twoja wina ze wszystko jest drogie! Przywrócić spowrotem te stawkę vat ! 21% tak jak było po wejściu do UE!
Simple
2 lata temu
Nie głosujcie na jesieni na NIKOGO z PiS
Off
2 lata temu
Wiceminister PiS Maciej Małecki jest z Sochaczewa i poobstawiał swoich topowych członków PiS na wysokich stanowiskach w spółkach skarbu państwa, np Marcin Kasza jest : prezesem w ORLEN PROJEKT, wiceprezesem w Energa i zasiada w czterech radach nadzorczych. Możecie to sprawdzić wystarczy w Google wpisać KRS i imię nazwisko tej osoby. Np. KRS Marcin Kasza _____ Wiceminister Maciej Małecki z PiS swojemu szwagrowi Marcinowi Stasiakowi, załatwił posady w dwóch radach nadzorczych m.in w PGE Toruń (rodzina pisiorów na swoim)
gość
2 lata temu
ZŁODZIEJSTWO Orlenu zostało UDOWODNIONE i nic tego FAKTU NIE ZMIENI! Orlen nadal KRADNIE ile wlezie!
ueeeeeeeeeeee...
2 lata temu
komisja eurogejska i wszystko w temacie !
...
Następna strona