W grze o budowę polskiego terminala FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) pozostało już tylko dwóch inwestorów. Do kolejnego etapu przeszły oferty japońskiego Mitsui OSK Lines i norweskiej firmy BW LNG.
Kolejne rozstrzygnięcia w sprawie budowy terminala gazowego
We wtorek pełnomocniczka rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska w serwisie X poinformowała, że Gaz-System zawarł "porozumienia z międzynarodowymi armatorami zmierzające do czarteru jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pływający terminal to dopełnienie długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i wzmacniania bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu. Nie zwalniamy tempa – napisała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.
Swój komunikat w serwisie X zamieściła też spółka Gaz-System. Przekazała w nim, że "zawarła porozumienie tzw. Term Sheet z dwoma armatorami określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki FSRU". Jednostka ta w przeszłości ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego.
Nadal trwa postępowanie przetargowe, które w drugim etapie ma wyłonić jednego dostawcę spośród dwóch wstępnie wybranych, z którym podpisana zostanie umowa czarterowa (Time Charter Party). Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku – przekazał Gaz-System.
Wcześniej pojawiły się doniesienia w mediach, że w grze pozostał jeden oferent. Serwis portalmorski.pl przekazał, że rozpatrywana jest wyłącznie oferta Norwegów.
Czym będzie terminal w Zatoce Gdańskiej?
Planowany przez Gaz-System projekt budowy Terminala FSRU 1 zakłada umiejscowienie w okolicach Gdańska pływającej jednostki przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.
Na początku września Gaz-System przekazał, że rozpoczyna rejestrację uczestników w ramach wiążącej fazy procedury Open Season dla terminala FSRU 2. Chodzi o ewentualne umiejscowienie w sąsiedztwie FSRU 1 drugiej pływającej jednostki, zdolnej do wyładunku, procesowego składowania i regazyfikacji LNG.
Terminal FSRU 2 ma być przystosowany do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Więc po zsumowaniu zdolności obu planowanych pływających jednostek FSRU wartość wzrasta do 10,6 mld m sześc.