Postępowania do budowy CPK są zaawansowane i odbywają się zgodnie z planem. Tam, gdzie zdarzają się odstępstwa, reagujemy doraźnie na bieżąco, żeby utrzymać harmonogram - zapewnił Konrad Majszyk w rozmowie z PAP.
W jego ocenie dzieje się już "bardzo dużo" w kwestii postępu prac nad inwestycją. Rzecznik spółki wymienił m.in. przedstawienie preferowanej lokalizacji Portu Solidarność oraz porozumienie o współpracy z przedstawicielami Lotniska Incheon w Seulu i południowokoreańskiego Ministerstwa Infrastruktury. Efektem tego ostatniego będzie zaangażowanie kapitałowe Koreańczyków w CPK.
CPK powstanie przy wsparciu Korei Południowej
Porozumienie przewiduje działania zmierzające do wspólnego przedsięwzięcia w formule joint venture. Koreańczycy mają w nim objąć mniejszościowy pakiet udziałów i zaangażować swój kapitał w część lotniskową CPK.
Współpraca polsko-koreańska w zakresie projektu CPK rozpoczęła się od doradztwa strategicznego Incheon na rzecz spółki CPK, w którego sprawie współpraca trwa od lutego. Przez cały mijający rok eksperci z Korei Południowej pracowali - w siedzibie spółki CPK i zdalnie - w ramach zespołu zintegrowanego - powiedział Konrad Majszyk.
Przedstawiciele koreańskiego lotniska dostarczyli CPK szereg opracowań i analiz. Oprócz tego dzielą się z Polakami wiedzą, know-how i doświadczeniem nabytym z prac nad projektami i budową hubu w Seulu.
Jest preferowana lokalizacja lotniska
Zgodnie z zapowiedziami w połowie grudnia ogłosiliśmy preferowaną lokalizację Lotniska Solidarność, obejmującą obszar 41 km kw. na terenie trzech gmin - Baranów, Teresin i Wiskitki - wymienił rzecznik.
Teren ten obejmuje północno-zachodnią część terenu o wielkości około 75 km kw. z tzw. rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w połowie tego roku. Obszar zajmuje około 3800 działek i około 520 budynków mieszkalnych.
Spółka też w tym roku wyłoniła wykonawcę master planu. To opracowanie, które posłuży jako źródło specjalistycznych danych przedprojektowych, m.in. prognoz ruchu lotniczego, etapowania budowy czy dokumentacji przedprojektowej.
Zadanie to spoczęło na firmie Arup Polska należącej do brytyjskiej grupy Arup posiadającej międzynarodowe doświadczenie. Grupa inżynieryjno-projektowa zrealizowała projekty m.in. prac na lotniskach Londyn Heathrow, Kopenhaha Kastrup, czy San Francisco.
Koleje do CPK
W tym roku podpisaliśmy wartą ponad 100 mln zł umowę na dofinansowanie przez UE inwestycji kolejowych CPK. Od listopada trwa projektowanie 4-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Na terenie inwestycji odbywa wykup nieruchomości, w ramach którego podpisujemy kolejne umowy, a na obszarze wielokrotnie większym wymagane prawem badania przyrodnicze i terenowe - wymienił rzecznik.
Dla prawie 1 000 km przyszłych tras kolejowych w różnych częściach Polski przygotowywane są studia wykonalności oraz prowadzone są konsultacje z mieszkańcami i samorządowcami.
Majszyk przypomniał, że w październiku spółka CPK ogłosiła największe w Europie postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla programu kolejowego CPK. Szacowana wartość prac to ponad 7 mld złotych netto.
Centralny Port Komunikacyjny w liczbach
Według założeń Programu Wieloletniego CPK, na całość inwestycji zostanie przeznaczonych do końca 2023 roku 12,8 mld złotych, w tym 9,2 mld złotych ze skarbowych papierów wartościowych, 2 mld złotych ze środków UE (zadania kolejowe) i 1,6 mld złotych ze źródeł komercyjnych.
W ramach tych wydatków przewidziane są też nakłady na pozyskanie nieruchomości, zarówno w formie dobrowolnych transakcji, jak też wywłaszczeń.
CPK ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Otwarcie planuje się na 2027 rok. Na ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Poprowadzą do niego koleje szybkiego ruchu, które sprawią, że do lotniska ze stolicy pasażerowie dojadą w 15 minut. A z Warszawy do Łodzi - w 40 minut