Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
CHE
|

CPK obejmie całą Polskę. W sumie powstanie 1800 km nowych linii kolejowych

89
Podziel się:

Centralny Port Komunikacyjny jako olbrzymia inwestycja kolejowa? W ramach CPK powstanie w sumie aż 1800 km nowych linii - oznajmił Marcin Horała, wiceminister odpowiedzialny za projekt.

CPK obejmie całą Polskę. W sumie powstanie 1800 km nowych linii kolejowych
Budowa CPK ma się rozpocząć już w 2023 r. Lotnisko zostanie oddane do użytku cztery lata później (CPK, CPK)

Blisko 1800 km nowych linii kolejowych powstanie razem z centralnym węzłem połączonym z hubowym lotniskiem. Tyle wynika z zapowiedzi wiceministra. Budowa inwestycji rozpocznie się już za dwa lata, a na 2027 r. przypada wstępna data oddania do użytku lotniska w ramach CPK.

Jednak zdaniem Horały przedsięwzięcie to przede wszystkim program inwestycji kolejowych i to właśnie one pochłoną dużą część środków przeznaczonych na CPK. Tylko w pierwszych latach (2020-2023) kwota przeznaczona na budowę Centralnego Portu wyniesie w sumie ok. 12,8 mld zł

Polityk zwrócił przy okazji uwagę, że udział kolei w przewozach towarów w Polsce jest wciąż "znacząco mniejszy" w porównaniu do państw zachodniej Europy. Wpłynąć na ten stan rzeczy ma właśnie rozbudowa infrastruktury kolejowej, która obejmie również przewozy pasażerskie.

Zobacz także: CPK. Czy jest potrzebny? Ekspert wymienia trzy kluczowe elementy

- To oznacza, że strumień pasażerów przeniesie się na tę sieć i zwolni się przepustowość na tej starej infrastrukturze w znacznie większym stopniu dla przewozów towarowych - tłumaczy dalej Horała. Na tym jednak nie koniec.

Wiceminister infrastruktury powołał się przy okazji na wyliczenia "międzynarodowej firmy eksperckiej", która ustaliła, że w perspektywie do 2034 roku Polska zyska dzięki CPK "prawie bilion złotych dodatkowej produkcji do polskiego PKB".

- To będzie dodatkowy dopalacz dla gospodarki, którego musimy szukać - wskazał. - Bo ten model, który mieliśmy do tej pory, oparty głównie na eksploatacji surowca naturalnego w postaci taniej siły roboczej, się kończy - dodał Horała.

Przypomnijmy, że sam Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(89)
WYRÓŻNIONE
Meander
3 lata temu
Panie ministrze, pod CPK nie ma nawet dołu, a może się pan pochwali ile wydano na apanaże zarządu
???
3 lata temu
że z Rzeszowa pociągiem do Baranowa aby dolecieć np. do takiej Pragi?
kamil
3 lata temu
Po co nam nowe linie kolejowe, jak są w Niemczech
NAJNOWSZE KOMENTARZE (89)
Gnoom
3 lata temu
Elbląg zamiast szprychy dostał niepotrzebny przekop, do nas tylko czarna strzałka.
Marian Paździ...
3 lata temu
Jak na razie to przez kilka lat tylko odpływają grube miliony na pensje grupki darmozjadów udających, że budują jakieś lotnisko.
rtkl5
3 lata temu
Na razie od roku biorą kasę za nic
jill
3 lata temu
CPK obejmie całą Polskę??? Co ty piszesz redaktorze? Obejmie CAŁY ŚWIAT! Przecież za Kaczora i spółki wszystko musi być największe (razem z głupotą).
XXXL
3 lata temu
MEGALOMANIA pisia nie zna granic a raczej kasy ktora mozna nam UKRASC I ktora NAM KRADNA pilmujac pola
...
Następna strona