CPK przypomina, że pod koniec września firma Arup Polska – jako część globalnego biura projektowego Arup – została wybrana na wykonawcę master planu przez komisję przetargową CPK. Ich oferta została uznana za najkorzystniejszą i spełniająca warunki formalne postępowania. Podpisany w tym tygodniu kontrakt wart jest ok. 6,5 mln euro netto w zakresie obejmującym prace podstawowe.
- Podpisanie umowy z master plannerem to dobra wiadomość dla CPK. Osiągnęliśmy kolejny kamień milowy, który przybliża nas do rozpoczęcia budowy zgodnie z harmonogramem - komentuje wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Pierwsza umowa nie wypaliła
W lipcu na master plannera CPK została wskazana holenderska grupa NACO. Zawarcie umowy uniemożliwiły jednak błędy formalne w ofercie, którą zakwestionowała Krajowa Izba Odwoławcza. Zgodnie z jej decyzją konieczne było powtórzenie oceny ofert, czego efektem jest wybór Arupa. Decyzja stała się prawomocna, co umożliwiło spółce CPK podpisanie kontraktu.
Master plan to specjalistyczne opracowanie, które będzie dla CPK źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, etapowania inwestycji, zwymiarowania elementów infrastruktury i specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej. Posłuży ono zarówno do uszczegółowienia zakresu przedsięwzięcia, co jest niezbędne w procesie oceny oddziaływania na środowisko, jak i do stworzenia planu generalnego – najważniejszego dokumentu niezbędnego do powstania lotniska.
Jak przekazał PAP rzecznik CPK Konrad Majszyk, czas dostarczenia master planu przez Arup to 13 miesięcy od podpisania umowy. W zakresie zadań wykonawcy po przygotowaniu master planu (pozostałych 15 miesięcy) będzie m.in. wsparcie w procesie uzyskiwania zgód administracyjnych, aktualizacja dokumentacji master planu i udział w początkowym etapie projektowania.
Całość dokumentacji, czyli kompletny master plan, ma być gotowy pod koniec 2022 r. Odbiory cząstkowe będą odbywały się w ciągu wcześniejszych miesięcy.
W zakres master planu wejdą m.in: aktualne i uwzględniające COVID-19 prognozy ruchu lotniczego, prognozy ruchu naziemnego, analizy przepustowości istniejącej infrastruktury, koncepcja rozwoju lotniska w przyszłości, czyli etapowania inwestycji, analizy kosztowe i specjalistyczne, a także doradztwo planistyczne i techniczne dotyczące rozwoju Airport City (terenów inwestycyjnych w bezpośredniej bliskości lotniska).
Lokalizację CPK mamy poznać do końca roku
Master plan będzie uwzględniał również integrację lotniska z infrastrukturą kolejową i drogową oraz zagadnienia zarządzania przestrzenią powietrzną będące w gestii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Od master plannera spółka CPK będzie oczekiwać zaplanowania infrastruktury lotniskowej w taki sposób, aby była jak najbardziej elastyczna wobec wpływu pandemii na rynek lotniczy w ogóle, jak i wobec wyzwań z tym związanych w odniesieniu do infrastruktury samego portu.
- W związku z tym, że master planner rozpoczął działania od razu po podpisaniu umowy, zakładamy, że możliwe będzie ogłoszenie dokładnej lokalizacji lotniska do końca roku - powiedział Majszyk.
Spółka podkreśla, że brytyjska grupa inżynieryjno-projektowa Arup posiada międzynarodowe doświadczenie w realizacji projektów lotniskowych. Obejmuje ono m.in. prace na lotniskach Londyn Heathrow, Kopenhaga Kastrup, Istanbul New Airport, San Francisco, Toronto Pearson, Chubu Centrair (Japonia), Pekin International czy Hong Kong.
Spółka Arup Polska zatrudnia ponad 170 osób w biurach projektowych w Warszawie i Krakowie. Polski oddział firmy jest odpowiedzialny m.in. za prace nad rozbudową największych rodzimych lotnisk czy drugiej linii metra w Warszawie.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3000 ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
Na początku października CPK poinformowało, że ruszają przejęcia gruntów pod Centralny Port Komunikacyjny. Marcin Horała podliczył, że zabezpieczonych jest już 10 hektarów ziemi.