Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
CHE
|

CPK połączy się z Warszawą i Łodzią. Umowa ws. linii dużych prędkości podpisana

27
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na prace przygotowawcze budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. CPK połączy się tym samym z Łodzią i Warszawą, a pociągi na tych odcinkach osiągną rekordowe prędkości.

CPK połączy się z Warszawą i Łodzią. Umowa ws. linii dużych prędkości podpisana
W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych "szprych", które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski. (money.pl, Rafał Parczewski)

Plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wkracza w nowy etap. - To historyczny moment - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła w poniedziałek kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi mają osiągać na pierwszym etapie prędkość do 250 km/h. Do tej pory rekord odnotowano na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice, gdzie w grudniu 2017 roku pendolino osiągnęło szybkość 200 km/h.

Premier Mateusz Morawiecki, wspólnie z Marcinem Horałą, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. CPK oraz Mikołajem Wildem przedstawili stan przygotowań do budowy linii kolejowych CPK. Plan jest prosty.

Linia ma zapewnić transport do Portu Solidarność i połączyć Łódź z Warszawą. Sam czas podróży ma zostać skrócony o połowę - do tej pory wynosił nieco ponad godzinę. Jak natomiast wskazuje Wild, inwestycja to nic innego jak po prostu "nowy rozdział w historii transportu RP".

Zobacz także: CPK. Czy jest potrzebny? Ekspert wymienia trzy kluczowe elementy

W sukurs przyszedł mu Horała, który podkreślił, że oprócz umowy realizacyjnej należy się spodziewać także kolejnych kontraktów, które zostaną podpisane w ciągu najbliższych tygodni. Na kolejnym etapie inwestycji wydłużona ma zostać nowa trasa Warszawa-Łódź. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem".

Centralny Port Komunikacyjny w liczbach

Na samym Mazowszu spółka CPK planuje utworzyć łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych. Kolejne 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. Na tym jednak nie koniec. Inwestycja w Łódzkiem zakłada bowiem budowę ok. 219 km nowych linii kolejowych i modernizację kolejnych 305 km.

W sumie w skali kraju plan przygotowawczy zakłada sok. 743 km nowych linii kolejowych CPK. Obecnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK, a także projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK. Całościowo inwestycja oznacza prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność), a na program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(27)
WYRÓŻNIONE
Bibliolog
3 lata temu
A po co to? Przecież większość Wolaków już jeździ milionem elektrycznych narodowych samochodów...
Podroznik
3 lata temu
Pociag z Warszawy fo Łodzi nigdy nie jechal nieco ponad godzinę, jak jest napisane w artykule, tylko jeżdżą 1 :55 minut. Nawet pociag (Łodzianin )który Wyjeżdżał z Warszawy Wsch nie zatrzymywał się na stacjach Żyrardów, Skierowane Koluszki.Przy predkosci 170 km pokonywał ta trasę w 85 minut.To gdzie tu "Nie co ponad godzinę "???????
Xlsx
3 lata temu
Pociągi szybkie to przyszłość transportu. W Szwajcarii już dawno przenieśli Tiry na tory. Lokalizacja CPK pod Łodzią ma sens gdyż nie ogranicza rozbudowy metropoli warszawskiej. Podwarszawskie miejscowości już teraz połączone kolejami mazowieckimi gdzie dojazd zajmuje 30/ 40 min pociągiem za kilka lat będą częścią miasta. Wystarczy przypomnieć sobie Wa-wę wsch i zach - kilkanaście lat temu wrony zawracały a teraz kwitną. To samo zjawiska widać w innych stolicach typu Paryż i Londyn. Odległość do dużych lotnisk powinna być min 70km jak np. w Monachium. Nie powtarzajmy błędów londyńskiego Heatrow 28km od miasta gdzie obecnie nie ma szans ani na rozbudowę lotniska ani miasta w kierunku zachidnim...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (27)
Wywalamy
3 lata temu
szmal żeby nam Koreańczycy i Hiszpanie powiedzieli ... jak ma wyglądać to czego czego chcemy. brawo PIC!
CPK ???
3 lata temu
Wyprowadzamy szmal na doradztwo - najpierw do Korei Południowej teraz do Hiszpanii. Te I etapy to konepcje. Przecież za koncepcje odpowiada spółka CPK.
stach
3 lata temu
Oby to nie był prom nr. 2
NickiM
3 lata temu
Od tych przełomów na kolei wszystko jest nie po kolei.
Tutejszy
3 lata temu
Może w ramach stu nowych peronów żond wygodne ławki zakupi, aby suweren miał gdzie się przespać, jak na bruk wyleci?!
...
Następna strona